Boek: Bertrand Russell - Waarom ik geen christen ben

Cindy
Bertrand Russell (1872-1970) was een beroemde Britse mathematicus, filosoof en socioloog. Hij ontwikkelde de moderne logica en schreef samen met Whitehead de Principia mathematica. In 1950 ontving hij de Nobelprijs. In 1927 gaf hij een lezing in het stadhuis van Battersea, waarin hij een vurig betoog hield over zijn standpunt ten aanzien van het Christendom en het geloof in het algemeen. Deze lezing verscheen in 1975 in het boek Why I am not a Christian, and other essays on religion and related subjects en is nu vertaald naar het Nederlands met als titel Waarom ik geen christen ben.

Ceci n’est pas un Christian
Naast deze lezing zijn nog negen andere teksten in het boek opgenomen, variërend van essays tot een uitgeschreven debat tussen Russell en pater F. C. Copleston uit 1948. In ieder van deze teksten keert Russells afkeer van het geloof terug. Soms subtiel beschreven, maar veelal recht voor zijn raap, hard en op sommige punten zelfs kwetsend op te vatten. Anders dan de achterflap van het boek vermeldt, was Russell echter geen atheïst, maar een agnost, zoals hij zelf zegt in het debat met Frederick Copleston. In de tien gepubliceerde teksten spreekt Russell zijn mening uit over het geloof ten opzichte van diverse zaken. Zo behandelt hij het ontstaan van de wereld, ethiek en opvoeding van kinderen en hoe de door de kerk opgelegde regels en normen schadelijk kunnen zijn voor de mensheid. Een groot gedeelte van de teksten is echter gereserveerd voor zijn stelling over seksualiteit, wat naast een apart hoofdstuk hierover in veel teksten terugkeert.

Ik zie niet, ik zie niet, wat jij wel ziet
Omdat het boek een samenraapsel is van verschillende teksten, komen er hier en daar een aantal overlappende onderwerpen voor in het boek. Russells mening is boeiend en de man beschikte ook over het nodige sarcasme, wat het loodzware onderwerp af en toe breekt. Toch is dit boek behoorlijk zware kost en het is dan ook een verademing om aan te komen bij de opgeschreven dialoog tussen Russell en pater Copleston, waarin hij eindelijk wat tegengas krijgt, ook al weet hij haast iedere stelling van de pater te weerleggen. Het is fascinerend om tijdens het lezen tot de ontdekking te komen dat de opvattingen van de auteur en veel van de beschreven problemen zo’n 80 jaar later nog steeds actueel zijn. Waarom ik geen christen ben is, ondanks de soms behoorlijk negatieve toon, dan ook een aanrader voor personen die geïnteresseerd zijn in het geloofsdebat. Hetzij voor bevestiging, hetzij voor stof tot nadenken over de eigen geloofsopvatting.

Uitgever: Meulenhoff ISBN: 978 90 2908 498 7 Pagina's: 160

Kijk voor lopende discussies over het geloof op het forum in Filosofie en levensbeschouwing.