Concert: Delain - November Rain (The Final Edition)

René (MrManiak)
De avond is donker en regenachtig in Zwolle Centrum. De lichte motregen bedekt de straat met een verraderlijk glad laagje, waar zwarte laarzen en kisten overheen lopen. Op deze 31e oktober denk je dat de stoere zwartgeklede mensen op Halloween de Broerenkerk betreden voor een duister ritueel. Niets is minder waar; vanavond treedt Delain met twee gastartiesten op voor een grote groep uitbundige fans. Welkom bij de November Rain (the Final Edition)-gig.

Delain begint het optreden (Foto gemaakt door Hans van Eijsden)

De volledig uitverkochte Broerenkerk staat weer in het teken van Delain. Waar in 2007 de band nog een akoestische set speelde, is het nu tijd om de witte pilaren onder het dak vandaan te rocken met flink wat rockgeweld. De setting was in zijn geheel zeer apart. De witte muren van de kerk zorgden samen met de kroonluchters, het zeer hoge plafond en een zwart met wit podium voor een zeer apart optreden. Naast de gebruikelijke rookeffecten waren de lichten ook erg mooi om te zien in de kerkelijke setting. Maar qua locatie was helaas niet alles koek en ei.

Genoeg over de locatie zelf, laten we kijken naar het concert. Zangeres Charlotte beloofde na 'April Rain' dat het vanavond een ander optreden wordt dan normaal. "Vanavond gaat het om meerdere redenen een zeer speciale avond worden. Ik hoop dat jullie er zin in hebben!" De eerste verrassing die we kregen was een emotioneel beladen toespraakje van gitarist Ronald Landa. "Dit is mijn laatste optreden met Delain." Met zijn 'laatste' woorden "You guys rock!" neemt Landa een enorm applaus in ontvangst van het publiek, inclusief een zangkoor 'Ronald bedankt' en bijbehorend spandoek. Emotioneel zwaait hij naar het publiek en hij krijgt schouderklopjes van de andere bandleden. Na dit moment wordt direct het nummer 'Stay Forever' gestart, waarbij na de gitaarsolo een applaus losbarst van jewelste.

Charlotte gaat los (Foto gemaakt door Hans van Eijsden)

De volgende verrassing was er eentje die je eigenlijk al aan zag komen; Marco Hietala verschijnt op het podium. De zanger, bekend van Nightwish, knalt zijn vocalen bij het nummer 'the Gathering' de kerkzaal in, tot groot genoegen van de aanwezige fans. De blonde baarddrager heeft een uniek geluid, wat door de akoestiek zeer goed weergalmd wordt. Na Marco was er ook nog een derde verrassing, namelijk Floor Jansen. De ex-zangeres van After Forever zingt het nummer 'Day For Ghost' samen met Hietala, zonder enige inbreng van Delains Charlotte. De vocalen van Jansen zijn wel sterk, maar op het podium ziet het beeld er echt niet uit. Qua lengte torent ze zelfs uit boven de gitarist en bassist, iets wat toch aardig knullig eruit zag.

Marco Hietala (Foto gemaakt door Hans van Eijsden)

Zeer mooi uitgevoerde tracks waren toch wel 'Silhouette of a Dancer', 'Frozen' en het ijzersterke 'Control the Storm'. Laatstgenoemde heeft weer de medewerking van Hietala, die in dit toegiftnummer heerlijk schreeuwt.
Opvallend waren twee covers die in de set werden gespeeld. Een akoestische versie van 'Cordell' (bekend van the Cranberries) werd ten gehore gebracht met Landa op de semi-akoestische gitaar en Martijn Westerholt op een vleugel met artwork van Delain. Samen met eigen track 'Come Closer' zorgde deze akoestische nummers voor een aparte en volgens sommige aanwezigen nare onderbreking in de harde set van de avond.
Aparter was de aanwezigheid van de nieuwe single van Delain; 'Smalltown Boy'. De band heeft de oude track wel goed naar eigen hand gezet door middel van een fijne beat, maar het is wel opvallend te noemen dat een nummer als deze door Delain wordt gespeeld. Een track die eigenlijk al jarenlang in dancegelegenheden wordt gedraaid en geremixt, op Radio Veronica vaak wordt gedraaid en ook nog velen malen is gecovered. Vreemde insteek, maar de instrumentalen klinken wel zeer strak.

Helaas was niet alles goed. De bas van de basgitaar en de drum waren verschrikkelijk om aan te horen. Kerken staan er natuurlijk om bekend dat ze enorm galmen. Voor een concert hoeft dit niet altijd erg te zijn, maar van de eerste drie nummers waren zowel de gitaarpartijen als de zang zo goed als niet te horen. Het verbeterde uiteindelijk wel, maar dat kan ook komen omdat je je er op instelt.
Ook leek het of Charlotte af en toe moeite had om sommige noten te halen. Om een werknemer van die avond te citeren; "Ik hoorde de band 's middags spelen zonder haar en toen vond ik ze beter." Dat is natuurlijk wel een flinke overstatement, maar Charlotte kan zeker beter dan we vanavond hoorde.

Al met al is het concert in de Broerenkerk goed neergezet. Zeer strak (samen)spel, gave duetten met Hietala en Jansen, het afscheid van Landa en het presenteren van 'nieuw' materiaal, toch momenten die je wel bijblijven. Helaas is dit ook het geval van de drum en de bas, die toch aardig veel van de aanwezige gitaren en vocalen verknalden.

Bassist Rob van der Loo (Foto gemaakt door Hans van Eijsden)

Setlist:
1) Go Away