Film: New York, I Love You

Hans (orko82)
Je eerste date. Een onbeantwoorde liefde. Kibbelen op straat. Een bruiloft. Zomaar een greep uit wat je kunt verwachten van New York, I Love You. Korte losse liefdesverhalen in verschillende gedaantes komen aan je voorbij. Ontroerend, soms grappig maar bovenal vaak herkenbaar. In navolging van het succesvolle Paris, je’taime is dit de volgende productie waarbij een wereldstad zich leent als decor voor een universeel thema. Kosten noch moeite zijn gespaard om dit tot een succes te maken. Orlando Bloom, Ethan Hawke, Christina Ricci en Andy Garcia zijn nog maar enkele namen van de sterrencast. Laat de liefde uit New York maar komen, al is het alleen maar om de sterrencast te mogen aanschouwen.

Dat liefde vele gezichten kent, is een open deur intrappen. Om de diversiteit van dit thema goed te kunnen belichten, is er naast de cast ook veel aandacht besteed aan de selectie van regisseurs. Fatih Akin (Gegen die Wand), Allen Hughes (Menace II Society) en Shekhar Kapur (Elizabeth: The Golden Age) zijn gerenommeerde namen die hebben meegewerkt. In totaal hebben maar liefst 11(!) regisseurs hun medewerking verleend met als resultaat een mozaïek aan dagelijkse liefdeservaringen in New York. We krijgen bijvoorbeeld een intieme kijk in de ziel van twee mensen die op weg zijn naar hun eerste date. We mogen ook meewandelen met twee mopperaars van respectabele leeftijd die allebei een groot hart voor elkaar hebben. We volgen de personages het merendeel als ze op pad zijn. Veel camerawerk is dan ook verricht in de straten van New York. Deze sightseeing neemt ons mee langs bekende plekken zoals Central Park en Chinatown.

De kracht van de film is de herkenbaarheid van de situaties waarmee de personages te maken krijgen. Of het nou op de hoek van een straat gebeurt of in een restaurant, de situaties die ontstaan zijn geloofwaardig. Soms pijnlijk, maar het kan je ook terugvoeren naar een plezierige herinnering. De balans in de film tussen serieuze en grappige scènes is prima. Dat maakt New York, I Love tevens interessant voor verschillende doelgroepen. Het thema van de film is een aangenaam lokkertje voor het vrouwelijke geslacht, maar voor de mannen ligt er een hilarische scène in het verschiet waarbij Ethan Hawke het versieren van een vrouw tot een ware kunst verheft. Het doel van de filmmakers is een film voorschotelen over korte realistische liefdeservaringen. Deze opzet is geslaagd, al zijn de verhalen vrij eendimensionaal. Verwacht geen personages die zich verder zullen ontwikkelen. De verhalen beginnen vrij plotseling en kunnen abrupt ophouden.

Dat voor de filmmakers ‘the city that never sleeps’ tot verbeelding spreekt, dat moge duidelijk zijn gezien de filmtitel. Net als Frank Sinatra die vol lof over New York zong, hebben de filmmakers ook de intentie om een ode te brengen aan de stad New York. Deze opzet is gedeeltelijk geslaagd. Er zitten een aantal passages in de film die zich afspelen in de typische gele taxi’s van New York. Dit is leuk amusement, vooral omdat deze taxi's zo symbolisch zijn voor deze stad. Bij een aantal personages komt het ook duidelijk naar voren dat zij New York in hun hart hebben gesloten. Over de gehele linie gezien associeer je niet elk verhaal met deze wereldstad. Sommige verhalen spelen zich in een omgeving af die net zo goed in een andere willekeurige stad hadden kunnen gebeuren. Naarmate de film vordert bekruipt het gevoel dat het thema de liefde het hoofdgerecht is wat wordt opgediend met een sausje genaamd New York. Het hoofdgerecht smaakt erg goed maar de saus is net niet kruidig genoeg.

Het zijn vaak de kleine dingen die het doen, dat gevoel is sterk aanwezig bij New York, I Love You. De simpele dagelijkse handelingen op ons liefdespad worden goed in beeld gebracht. Mocht er in de toekomst een nieuwe film komen waarbij de liefde wordt gekoppeld aan een wereldstad, dan zijn er punten voor verbetering vatbaar. Het is zeker een ode aan de liefde geworden, minder aan New York. Daarom zou een nieuwe verfilming van dit concept meer de sfeer van de desbetreffende wereldstad mogen ademen. Wanneer je echter openstaat voor de liefde, zal je met een glimlach deze film tot een einde brengen.

Label: Vivendi Entertainment Releasedatum: 29 oktober 2009
Kijkwijzer: Waardering Film:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.