Mario & Sonic at the Olympic Winter Games

koei

Ten tijde van de Olympische Spelen in Peking verscheen er een game met de aartsrivalen Sonic en Mario in de hoofdrol. Zij gingen met elkaar de strijd aan in verschillende sporten om zoveel mogelijk gouden medailles binnen te slepen. Nu zijn we twee jaar verder en iedereen weet wat dat betekent: Olympische Winterspelen! Vancouver is dit jaar de gelukkige om het evenement te mogen organiseren en dus zijn Mario, Sonic en hun \'vrienden\' afgereisd naar het koude Canada.

Mario en Sonic hebben hun vrienden en vijanden van de vorige keer opgetrommeld, maar er zijn ook een aantal nieuwe gezichten zoals Bowser Jr., Silver en misschien nog wel de raarste toevoeging: Metal Sonic. Het lijkt alsof SEGA gewoon nog wat extra opvulling nodig had en echt niets beters meer kon bedenken. Alle personages zijn vanaf het begin speelbaar en onderverdeeld in vier categorieën. Sonic hoort bijvoorbeeld in de snelle groep, terwijl Bowser veel kracht heeft en Tails juist erg wendbaar is. Mario is zoals altijd een all-rounder. Mocht je Mario en Sonic niks vinden, dan kun je ook nog aan de slag met je eigen Mii.

Het spel is qua opzet ongeveer hetzelfde als de vorige keer. Je kunt losse sporten spelen, maar ook de hele Olympische Spelen afwerken of het spel iets meer diepgang geven in de party-modus. De sporten zijn deze keer allemaal in een winters sfeertje en zijn bijvoorbeeld schaatsen, skiën en snowboarden, maar ook minder bekende sporten als curling en Skeleton. In totaal zijn er minder sporten aanwezig dan in de zomer-variant van het spel, maar dat is niet zo vreemd aangezien er ook minder sporten present zijn op de winterspelen dan op de zomerspelen. Naast de reguliere sporten zijn de dreamevents, bekend uit de zomer-editie, ook weer van de partij. Hiervoor zijn sporten omgebouwd tot een race-variant met de bekende Mario Kart items over de baan verspreid. Waar de normale sporten nog enigszins realistisch proberen te zijn, is dat bij de dreamevents totaal niet het geval en zul je bijvoorbeeld een skipiste met een looping tegenkomen. De dreamevents bieden een leuke toevoeging aan de lijst met gewone sporten.

Als je de het hele evenement gaat spelen dan heb je meestal op dag 1 een training van de sport die je op dag 2 gaat beoefenen. De eerste keer krijg je hierbij ook een goede uitleg van de controls, die over het algemeen bestaan uit wild bewegen om vaart te maken en de controller draaien om te sturen. Naast de besturing met de Wiimote kun je ook een balance board aansluiten en daarmee een aantal van de sporten spelen. Na een aantal dagen kun je een dreamevent spelen en als je deze eenmaal hebt gespeeld dan is hij ook unlocked om los te spelen. Daarnaast bevat het evenement ook een aantal eindbazen in de vorm van uitdagers. Dit zijn figuren uit de spellen van Mario en Sonic zoals King Boo en E-123 Omega. Zij dagen je uit voor een bepaalde sport en om verder te kunnen moet je van hen winnen. Als je wint kun je verder spelen, maar verdien je ook nog eens sterren. Deze sterren verdien je ook als je trainingen goed doet en medailles haalt. Met de sterren kun je vervolgens gaan shoppen in het dorp.

Het dorp bestaat uit een viertal winkels. In de bibliotheek kun je achtergrondinformatie over de Olympische Spelen kopen en vervolgens lezen, In de muziekshop kun je muziek uit het spel kopen om los te gebruiken, in de sportwinkel kun je items kopen om je sportmateriaal zoals snowboard en slee mee te versieren en tot slot kun je in de kledingwinkel leuke pakjes voor je ingame Mii kopen.

Mario & Sonic at the Olympic Winter Games kun je natuurlijk prima in je eentje spelen, maar met meer is altijd leuker. Vooral de party-game mode is met vrienden de moeite waard om te spelen. Hierbij speel je niet allemaal losse events, maar is het geheel in een spelvariant gegoten, zoals bijvoorbeeld ook in Mario Party het geval is. Uiteindelijk komt het echter allemaal op hetzelfde neer: het spelen van de verschillende sporten.