Kingdom Hearts: 358/2 Days

Jeffrey (Tuckgamer)

Wat krijg je als je Disney en Square Enix samenvoegt? Juist, Kingdom Hearts. Ditmaal speel je met met Roxas die ook in Kingdom Hearts 2 speelbaar was. Kingdom Hearts 358/2 days vult het verhaal tussen Kingdom Hearts 1 en 2 maar ditmaal niet op de PS2 maar op de Nintendo DS. Kan het tippen aan het niveau van de PS2 games?

De game speelt zich af tussen Kingdom Hearts 1 en 2. Hierin speel je met Roxas. Hij is een Nobody bij Organization XIII. Dit is een groep van Nobody´s die Kingdom Hearts willen creëren. Roxas is hier deel van en gaat in game veel om met Axel en een nieuweling genaamd Xion. Samen met zijn vrienden leert Roxas steeds meer en komt hij erachter dat hij in tegenstelling tot andere leden zijn leven voordat hij een Nobody werd niet kan herinneren. Hierdoor gaat Roxas antwoorden zoeken en krijg je als speler de antwoorden op de vragen die je had bij de vorige Kingdom Hearts-games. Als je Kingdom Hearts 1 en 2 niet hebt gespeeld dan heb je bij sommige momenten het gevoel dat je niet weet waar het over gaat en dan begrijp je soms een deel van het verhaal niet. De game wordt verteld door middel van met cutscenes veel tekst waar je handmatig door heen moet drukken. Hierdoor krijg je soms kramp van het drukken op de knop om door de lappen tekst heen te komen. De cutscenes vertellen veel over Roxas, Axel en Xion en wat zij meemaken. Er zijn een aantal filmpjes te vinden in de game maar dit is bijna minimaal.

De game begint met een tutorial. Deze is jammer genoeg veel te lang en je moet flink doorbijten tot de game op gang komt. In de tutorial krijg je natuurlijk alle kneepjes van de game uitgelegd maar voordat de game op gang komt ben je alweer een paar uur verder en dat valt flink tegen. Het vechten is in de game hetzelfde als bij Kingdom Hearts op de Playstation. Je hebt een Keyblade en daar ga je Heartless mee verdelgen. Alleen door de camera wordt de lol soms een beetje verstoord en dat is erg jammer want het vechten is weer erg leuk. Het systeem achter het vechten is echter wel totaal nieuw. Het gaat om het Panel-systeem en dat werkt verrassend goed en is vrij diepgaand. Je hebt een vlak en daar kan je verschillende dingen inzetten in de vorm van Panels. Je kan Levels in je hoofdvlak zetten zodat je levels omhoog gaat of je gooit er een nieuwe Keyblade in. Elk item neemt een of meer vakjes in beslag en daarmee moet je Roxas sterker maken. Zo kan je niet alles in een keer gebruiken maar moet je een goede samenstelling maken om door de game heen te komen. Dit werkt erg goed en als je vordert in de game kan je je ultieme vechter creëren. Als je dit niet doet wordt je personage erg zwak en maak je het jezelf erg moeilijk. Je gaat in de game niet meer zelf naar verschillende werelden maar je wordt door de Organization op missies gestuurd. Zo kies je elke dag een andere missie die je alleen moet doen of met een compagnon moet voltooien. De missies variëren van Heartless uitschakelen tot verkennen en emblemen verzamelen van de Organization. Als je een missie hebt voltooid ga je een dag verder en krijg je soms weer nieuwe stukken van het verhaal. Zo ga je stapsgewijs door de game heen en beleef je elke keer weer iets anders.