Scribblenauts

Kevin (KoosyNL)
Er zijn genoeg games op de markt waarbij de ontwikkelaars je beloven dat je alle vrijheid van de wereld hebt. Vaak valt het dan tegen als sommige dingen niet mogelijk zijn. De ontwikkelaars van Scribblenauts hebben dezelfde belofte gemaakt maar krijg je in deze game misschien wel té veel vrijheid?

Scribblenauts ziet er in eerste instantie uit als een simpel puzzelspelletje voor de DS. Toch zit er meer in de game dan je in eerste instantie zou denken. Het concept is simpel: je speelt met een mannetje genaamd Maxwell die sterren moet verzamelen. Om deze sterren te verzamelen moet hij opdrachten uitvoeren en jij moet hem de hulpmiddelen geven om dit te doen. Dit doe je door de woorden op te schrijven die dan op het scherm verschijnen. Zit de ster in een boom? Haal er een trampoline of pogostick bij om naar de ster te springen of je kunt er een bal of een steen bij halen om de ster uit de boom te gooien maar je kunt natuurlijk ook de boom kapot maken met een een zaag, vlammenwerper of een bever. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos. Zes maanden lang hebben de makers door woordenboeken geploegd om alle woorden te vertalen naar objecten in de game. Vrijwel alles wat geen merknaam of drug is of suggestieve dingen kan betekenen kun je schrijven en gebruiken bij een ongelofelijke hoeveelheid puzzels. Ook hebben karakters allemaal een eigen gedrag. Een vampier zal proberen je op te eten en een hond zal een kat aanvallen terwijl die juist achter een muis aan gaat.

Hoe indrukwekkend dit ook allemaal is, de game zelf zit op sommige punten met duckt tape aan elkaar. De makers hebben ervoor gekozen om Maxwell te laten besturen door op het scherm te tikken in plaats van de knoppen die nu worden gebruikt om de camera te verplaatsen. Helaas is Maxwell niet één van de slimsten en rent vaak als een kip zonder kop naar de plek waar je op hebt getikt waardoor hij van een klif stort, in een bak met piranha’s valt of je secuur op elkaar gestapelde objecten omstoot. Hierdoor komt het voor dat je puzzels, die soms erg goed in elkaar steken en er voor zorgen dat je goed moet nadenken, vele keren opnieuw moet doen omdat Maxwell het verprutst. Ook zorgt het gevoel van vrijheid door de vele objecten in de game vaak voor teleurstelling als een object niet doet wat je wilt. Wil je met een brandslang een blikken toren omver spuiten is dat simpelweg niet mogelijk omdat er maar een klein pisstraaltje uit komt en dat niet te veranderen is. Moet je een gat graven en wil je daarvoor een mol gebruiken, dan blijkt het dat deze helemaal niet kan graven. Ook zul je jezelf erop betrappen dat je veelal dezelfde voorwerpen gebruikt. Als gamer heb je vaak de behoefte om de opdracht zo goed en zo efficiënt mogelijk uit te voeren. Dit zit de creativiteit nog wel eens in de weg omdat je altijd bij dezelfde voorwerpen blijft hangen die erg goed werken. Hierdoor kan de game al snel saai en meer van hetzelfde worden.