Demo-maandag: Hangover Sunday

Claudia Angenent
Na een oproep van de redactie van FOK! Voor demo’s van startende artiesten kwamen er veel demo’s digitaal binnen op de redactie. Een aantal van deze demo’s heb je zelfs al terug kunnen vinden op de frontpage. Niet alles werd digitaal aangeleverd. De demo van Hangover Sunday ziet er namelijk fancy en gelikt uit. We werden getrakteerd op een demo van vier tracks met een leuke dvd van videoclips en interviews met de bandleden.

Hangover Sunday bestaat uit Martijn van de Sanden voor de vocals, Dirk van Duijnhoven op de gitaar, Mark Verlijsdonk voor de synths, Joris van Laarhoven voor de backup vocals en bas en Marc Bruijn op de drum. Dit vijftal komt uit het Brabantse Helmond. Zanger/pianist Martijn en gitarist Mark hadden halverwege 2007 genoeg van het aanmodderen op de zolderkamer en besloten met hun composities naar andere Helmondse muzikanten toe te stappen. Na een tijdje repeteren en aftasten werd een band gevormd. De band begon onder de naam Pleasant Dreamer, maar deze naam werd al snel veranderd in Hangover Sunday. De afgelopen maanden was Hangover Sunday op verschillende regionale podia te vinden en nam de band deel aan verschillende wedstrijden. Niet geheel zonder resultaat, want men legde beslag op de bronzen plak in de Veldhovense Popprijs en de band won zelfs een bandwedstrijd. Begin juni dook de band de studio in.

Resultaat? Niet een complete EP die uitgebracht kon worden, maar wel de single 'Fire' die ze dus in eigen beheer hebben gelanceerd. 'Fire' heeft een melodie die aanstekelijk in je hoofd blijft hangen en klinkt dan ook erg rock,- popachtig. 'Sometimes' komt over al een wat gevoeliger nummer dan zijn voorganger in de tracklist. Waar 'Fire' lekker weg rockt en happy klinkt komt 'Sometimes' over als een gevoelige lovesong. In eerste instantie lijkt 'Dear Nobody' heel erg om op‘Sometimes’, maar het refrein het in het nummer zorgt er voor dat het stiekem een lekkere meezinger is geworden. Dit nummer zal het zeker goed doen voor een volle zaal met fans. Bij de intro van 'Dance In The Madhouse' heb je eigenlijk al meteen door dat dit een nummer is waarop je moeilijk stil kan blijven zitten. Misschien daarom ook wel de titel van het nummer.

De dvd die bij de demo is geleverd staat vol leuke videoclips die de nummers extra verhaal geven. Ze zijn professioneel in elkaar gezet. Zeker een super grappig extraatje bij een demo van een band. Ook leer je de bandleden iets beter kennen want er staat ook een klein tv interview op. Je zou de stijl van de band een beetje kunnen vergelijken met The Smiths, er zijn ook zeker wat invloeden van Bell X1 terug te vinden.

Deze band klinkt heerlijk! En hebben zeker een toekomst voor zich als ze even flink door weten te bijten in de moeilijke platenwereld. Ze verdienen zeker een kans. Het is oorvriendelijke muziek met een melodie die in je hoofd blijft hangen. Het klinkt niet oer-Nederlands maar lekker internationaal. Geef ze eens een kans zouden wij zeggen. Je zal verrast staan.

De muziek van Hangover Sunday is het beluisteren op hun myspace pagina: http://www.myspace.com/hangoversundaynl . Mocht je ze live willen zien dan staan ze bijvoorbeeld op 13 november in Panama Amsterdam

Tracks op demo:
1. Fire
2. Sometimes