Boek: Peter Cave - Is de robot ook maar een mens?

Cindy
“Je pense, donc je suis.” Als we ervan uit gaan dat deze stelling van Descartes correct is, dan kunnen we met zekerheid aannemen dat auteur Peter Cave bestaat. De man denkt zich een slag in de rondte en probeert door middel van het boek Is een robot ook maar een mens? zijn medemens op humoristische wijze ook aan het denken te zetten over de meest uiteenlopende zaken.

Kritisch ethisch
Het boek bestaat uit 33 hoofdstukken, die elk een thema aansnijden. Deze thema’s lopen uiteen van politiek en geloof tot logica en taal, maar veruit de meeste hoofdstukken vallen onder de noemer ethiek. De thema’s staan aan het begin van elk hoofdstuk vermeld en aan het eind van elk hoofdstuk wordt verwezen naar hoofdstukken die verwant zijn aan het thema wat zojuist gelezen is. Dit kan de lezer helpen om desgewenst dieper in te gaan op het vraagstuk wat Cave behandeld heeft en zich op deze manier een beter beeld van de eigen mening te vormen. Dit is nog een pittige opgave, gezien de zaken die Cave aan de kaak stelt. Probeer maar eens een antwoord te geven op het eeuwige vraagstuk of er wel zoiets bestaat als volledig altruïstisch handelen, of dat een atheïst juist meer aanspraak maakt op een plaatsje in de hemel dan een christen, omdat die om andere redenen ‘goed doen’. En wat te denken van de stelling: spreekt degene die alleen zegt ‘Ik lieg’ de waarheid?

Waar is de stofdoek
Filosofie heeft geen flitsend imago. Eerder denk je aan oude mannetjes in vale vesten in een stoffige kamer, die eindeloos doordenken over iets waar ze nooit uit zullen komen. Peter Cave heeft met Is een robot ook maar een mens? aangetoond dat alleen het laatste gedeelte van deze aanname klopt. Stoffig is filosofie allerminst, maar na het lezen van dit boek blijf je wel met een gevoel achter dat er eenvoudigweg geen correct antwoord is op de beschreven vraagstukken. Het is ook niet de bedoeling om met dit boek antwoorden te geven, vaak ontkracht Cave de toon van het hoofdstuk in de laatste zin, zodat je als lezer aan het denken wordt gezet. Het is aan te raden dit boek per hoofdstuk te lezen en het dan even weg te leggen om je op het vraagstuk te bezinnen of erover te praten met je omgeving. Piekeraars doen er overigens goed aan dit boek voorzichtig te benaderen en vooral niet te lezen voor het slapen gaan.
Is een robot ook maar een mens? is geen moeilijk boek en daardoor geschikt voor mensen die eens willen snuffelen aan het begrip filosofie, zonder in taaie stellingen verstrikt te raken. De auteur zorgt er door zijn humoristische en down to earth schrijfstijl voor dat het niet zemelig en zwaar wordt. Hij betrekt de lezer actief door hem/haar bijvoorbeeld na te laten denken over of deze wel echt de zin leest die hij denkt te lezen. Hoe weet je dat je het echt leest en dat je niet droomt? Is het wel een zin? Is het boek dat je vasthoudt uniek of juist niet? En hoe uniek ben je zelf eigenlijk? Hoe dan ook, over één ding kunnen we het eens zijn: het zou zonde zijn om dit boek te laten verstoffen in de boekenkast.

Uitgever: Scriptum ISBN: 978 90 5594 662 4 Pagina's: 231