FIFA 10

J (SocialDisorder)

Een nieuw jaar, een nieuw voetbalseizoen en dus ook een nieuwe FIFA. Eigenlijk gewoon een grafische update ten opzichte van vorig jaar, dus kunnen we deze review gewoon afdoen door te linken naar de review van FIFA 09 en de cijfers voor de graphics met een procentje of wat te verhogen. Toch?

Nou, nee. Want EA Sports doorbrak een aantal jaar geleden al de cyclus waar ze in vast zaten, maar dit jaar zetten ze nog een stap door de gameplay niet alleen te verbeteren, maar de term voetbalgame een compleet andere betekenis te geven. Dat is een nogal boude uitspraak, maar het is wel waar. In voorgaande edities had je het gevoel dat je een videogame zat te spelen die om voetbal draaide, met FIFA 10 heb je het gevoel dat je voetbal speelt dat toevallig in een videogame is vastgelegd. Hoe kan dat?

Ten eerste heeft men eindelijk de acht looprichtingen overboord gekieperd. Je kan nu met je speler alle kanten op, dus een verdediger omspelen door dat kleine gaatje tussen hem en de zijlijn is nu beter mogelijk. EA Sports heeft dit nieuwe loopmechanisme volledig terecht 360 Control genoemd en vanaf het moment dat je er mee aan de slag gaat realiseer je je ineens hoe ontzettend logisch dit eigenlijk is.
Daarnaast is het fysiek van de spelers meer gaan tellen. Als je schouder aan schouder met een tegenstander rent, ben je voortdurend bezig om de betere positie ten opzichte van de bal te verkrijgen. Maar ook op een tegenstander afrennen om zo een schouderduw uit te delen werkt dankzij dit systeem perfect. Je hoeft geen tackles meer uit te delen om de bal te veroveren. Dat wil niet zeggen dat ze er niet meer in zitten.

Tackles, of het nou slidings of staande tackles zijn, blijven een essentieel onderdeel van voetbal. Door de bovenstaande verbeteringen in de gameplay is de timing van een tackle belangrijker dan ooit geworden. Te laat kan zomaar een gele of zelfs rode kaart betekenen, te vroeg houdt in dat je tegenstander de tackle met gemak ontwijkt.
Ook in offensief opzicht is timing een belangrijkere factor geworden. Het koppen van de bal is nu meer dan ooit afhankelijk van wanneer je op de knop drukt. Daar komt ook nog eens het geduw, getrek en positie van je directe tegenstander bij en het feest is compleet. Dit houdt echter wel in dat je gebruik kunt maken van je tegenstander.

Door op het juiste moment je linkerpookje richting je tegenstander te duwen als hij in de lucht hangt en daarna snel een paar stappen naar achteren zet, zorg je ervoor dat de bal over hem heen vliegt, op jouw borst landt en je met een venijnig schot een doelpunt kunt maken. Houdt er wel rekening mee dat de scheidsrechter het niet ziet...
Daar komt ook nog eens bij dat de AI verder verbeterd is. Als jij constant over de vleugel opkomt, om daar de verdediger uit te kappen en naar binnen te trekken voor een schot, zullen verdedigers daar op anticiperen. Hoe goed ze dat doen, is afhankelijk van hun verdedigende kwaliteiten. De AI van de keepers is ook nog eens sterk beter gemaakt. Elke keeper heeft nu zo z\'n eigen manier van keepen (de één blijft liever op de lijn, de ander komt graag uit), wat ook weer invloed heeft op hoe jij met een één-op-één-situatie met de keeper om moet gaan. Komt hij snel of langzaam uit? Blijft hij lang staan of gaat hij snel naar de grond? Welke hoek verwacht hij dat ik ga schieten?

Dat alles bij elkaar zorgt ervoor dat een wedstrijd in FIFA 10 niet meer aanvoelt als een level in een videogame, maar als een echte wedstrijd. De besturing, de AI van medespelers en tegenstanders, alles voelt gewoon organisch aan en dat is een groot compliment in de richting van Electronic Arts.
Behalve een geweldige gameplay heeft FIFA 10 nog een feature die echt vreselijk bruut is: EA GameFace.