CD: It Dies Today - Lividity

Asta
It Dies Today komt vandaag met haar derde album, Lividity. Acht jaar geleden gevormd in de staat New York zijn ze vandaag de dag vijf man sterk, waaronder de nieuwe zanger Jason Wood. Ze plaatsen zich in het genre van metalcore, dat we kennen van bands als Shadows Fall, Bullet for My Valentine en Atreyu.

Diepe rauwe grunts worden in veel van de nummers moeiteloos afgewisseld met zuivere heldere zang. Wil je het ene moment nog een moshpit inspringen, het andere moment is meezingen toepasselijk. Het heeft een wat Jekyll & Hyde-achtig karakter door de sterke tegenstellingen, wat karakteristiek is voor het genre en wat ergens blijft fascineren.

Zanger Jason Wood is een goede vervanging voor Nicholas Brooks, hoewel de geluiden onder de fans niet allemaal even positief zijn. Het stemgeluid van Nick lijkt een wat breder bereik te hebben zonder aan kracht in te boeten, hoewel dat tegen het einde van zijn carrière bij It Dies Today minder leek te worden. Het sterke punt van Jason vooral ligt in het diepere zwaardere werk. Na een aantal nummers begint de zware zang van Jason echter wel wat eentonig te klinken.

Technisch gezien is het sterk. Alles klinkt zoals het moet klinken. Wat betreft de gitaar- en baslijnen (Chris Cappelli en Mike Hatalak op gitaar, Steve Lemke op bas) is ook hier een afwisseling te vinden tussen hard moshpitwaardig materiaal en meefluitbare riffjes. De drum van Nick Mirusso is zo strak als dat op een plaat als deze hoort te zijn en laat aan grofheid niets te wensen over. Heerlijk. Zowel de voor het genre typerende breakdowns als blastbeats komen ruimschoots aan bod. Onder de metalcorebands is It Dies Today een van de hardere in het genre, hoewel het voor de liefhebbers van de zwaardere metal subgenres toch echt te lichtvoetig werk is.

Het album is tien nummers rijk en heeft de bonustrack 'Come Undone', wat een Duran Duran cover is. Het spreekt voor de band dat ze een klassieker uit een totaal ander genre weten om te buigen tot een nummer met een geheel eigen geluid. Een nummer als 'Thank You for Drinking' is een van de hardere van het album, met een intro die Fear Factor niet zou misstaan en is bovendien vrij van de zuivere zang en daarmee persoonlijk favoriet.

In het kort... als metalcore je ding is en je kent It Dies Today nog niet, dan is het een absolute aanrader. Ken je ze van hun vorige twee albums dan zal het even wennen zijn.

Tracklist

01. This Ghost