Boek: De dood van Bunny Munro - Nick Cave

Erika (liefsteka)
Nick Cave maakt al meer dan dertig muziek. Hij was zanger van The Birthday Party, The Bad Seeds en Grinderman. Hij heeft met veel bekende namen samengewerkt, waaronder Kylie Minogue en PJ Harvey. Cave woont in Brighton en werd geboren in Australië. Eerder schreef hij de roman En de ezel zag de engel. De dood van Bunny Munro is de tweede roman van Cave.

Het boek
Bunny Munro is een aan sexverslaafde handelsreiziger die de deuren langs gaat met verzorgingsproducten. Zijn vrouw Libby is van zijn overspel op de hoogte en mede dat zorgt ervoor dat zij na een vervelend telefoongesprek met Bunny zichzelf van het leven berooft. De zoon van Bunny en Libby, Bunny jr. heeft geen goede band met zijn vader. Na het overlijden van Libby zijn Bunny en zijn zoon op elkaar aangewezen. Bunny heeft geen kaas gegeten van het opvoeden. Hij besluit om zijn zoon van school te halen en hem mee te nemen tijdens zijn handelswerkzaamheden. Bunny jr. is echter een heel pienter kind. In de oude Fiat Punto leert hij de encyclopie uit zijn hoofd, terwijl zijn vader spullen verkoopt aan vrouwen. Keer op keer komt Bunny sr. in de problemen. Zijn sexverslaving drijft hem tot waanzin. Ook het alcoholgebruik komt hem niet ten goede. Bunny en zijn zoon zien allebei keer op keer Libby opduiken en Bunny jr. kan zelfs met haar praten. Zij vertelt hem keer op keer dat alles goed komt met haar oogappel. Bunny jr. twijfelt hieraan, maar dan gebeurt er iets waardoor alles op zijn pootjes terechtkomt.

Wanneer je de achterkant van het boek leest, wil je zo snel mogelijk beginnen met lezen. Je verwacht een emotioneel boek, waarbij de band tussen vader en zoon wordt beschreven. Niets is minder waar. Over Bunny sr. lees je niets goeds. De gedachten van Bunny sr. zijn te pervers voor woorden. Alle vrouwen die in zijn blikveld komen, worden van voor naar achter en van onder tot boven beschreven, waarbij de fantasie van Bunny tot vervelens toe wordt vermeld. Er zijn duidelijk twee verhaallijnen, die van de vader en die van de zoon. Het is jammer dat deze verhaallijnen helemaal los staan van elkaar en geen een keer echt tot elkaar komen. Het is een warrig boek, waar geen duidelijke lijn in zit. Van de hak op de tak. De titel is niet helemaal handig gekozen, het einde van het boek is nu absoluut geen verrassing meer. Kortom, een aardige roman, maar Nick Cave kan beter bij zijn muzikale talenten blijven. Twee en een halve ster voor deze zanger.

ISBN: 978 90 290 8479 6 Uitgeverij Meulenhof Pagina's: 271

Kijk voor meer boeken in Boeken.