Film: Moon

Jeroen (SamuelofSEK)
Eerder dit jaar zagen we vooral science fiction in uitbundige films als Star Trek en District 9. Moon volgt een veel ingetogener pad. Een film die zich afspeelt op enkele locaties en het moet doen met weinig personages. Regisseur Duncan Jones schreef samen met Nathan Parker een script speciaal voor acteur Sam Rockwell en het resultaat mag er zijn.

Het bedrijf Lunar Industries houdt zich op de maan bezig met het oogsten van Helium-3, dat op aarde als brandstof gebruikt wordt. Hoewel het bedrijf een groot deel compleet geautomatiseerd heeft, hebben ze altijd iemand op de maan gestationeerd om als veredeld klusjesman te fungeren. Sam Bell is de huidige werknemer van Lunar Industries die drie jaar lang deze taak op zich neemt. Alles lijkt relatief gezien makkelijk te verlopen. Nog maar twee weken en Sam mag eindelijk weer naar huis. Helaas beginnen er juist nu vreemde dingen te gebeuren.

Moon is allesbehalve een science fiction film die het moet hebben van spectaculaire special effects en dergelijke, maar een film die zich richt op het drama en mysterie vergelijkbaar met een film als Solyaris. Het is een film waar de hoofdpersoon voor een groot deel met zichzelf in de weer is. Al die jaren van afzondering laten hun sporen na op Sam Bell en het is vooral de gedachte aan het terugzien van zijn gezin op aarde die hem op de been houdt. De vreemde gebeurtenissen zorgen er echter voor dat het weerzien niet meer zo vanzelfsprekend is. Sam wordt gedurende de film geforceerd om naar zichzelf en zijn bestaan te kijken en niet al zijn bevindingen zullen hem bevallen.

De rol van Sam Bell wordt gespeeld door Sam Rockwell die we kennen van films als The Hitchhiker's Guide to the Galaxy en The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford. Rockwell speelt een belangrijke rol bij het succes van Moon. Behalve GERTY, de boordcomputer, zijn er nauwelijks andere personages van belang in de film. Gelukkig weet Sam te overtuigen als de verloren astronaut die langzaamaan het mysterie weet te ontrafelen. De boordcomputer in Moon doet veel denken aan HAL van science fiction klassieker 2001: a Space Odyssey. Van stem voorzien door Kevin Spacey weet de AI zich te ontpoppen tot een onbetrouwbaar personage dat er alles aan doet om Sam tegen te werken in diens zoektocht naar de waarheid.

Regisseur Duncan Jones weet een mooie doch enigszins moedeloos aandoende sfeer te creëren door middel van een langzaam tempo, de geïsoleerde omgeving, de steriele onspectaculaire cinematografie, een sterke hoop ontnemende performance van Rockwell en de tragische muziek van Clint Mansell, verantwoordelijk voor de muziek in films als The Fountain en Requiem for a Dream. Het past allemaal goed bij elkaar en Moon weet dan ook de hele film lang te boeien. Het is misschien net iets te veel eer om de film te vergelijken met genoemde science fiction klassiekers, maar een sterke film is het zeker.

Label: A-Film Releasedatum: 15 oktober 2009
Kijkwijzer: Waardering film:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.