Demo maandag: The Circumstances

René (MrManiak)
Een echte demo hebben we van The Circumstances niet ontvangen, maar wel een tweetal links van websites waar tracks geplaatst zijn. Op de MySpace-pagina van de band vinden we vier studio-opnames en een enkel live-nummer, op de YouTube-pagina staan negen tracks. Via de laatstgenoemde website kun je negen video’s oproepen van de optredens in de 013 te Tilburg, de Melkweg en P60.

MySpace
Eerst de MySpace-sectie. Vijf tracks, waarvan het nummer 'Let Go' live is. Later meer over de live-gespeelde tracks, eerst de studio-opnames.
Er staan vier studio-tracks op de webpagina's, maar eigenlijk zijn 'Fields of Our Age' en 'Field of Our Ballad' hetzelfde. Qua accoorden en teksten is er weinig verschil te horen, maar een duidelijke verandering is dat 'Field of Our Age' scherper en muzikaler klinkt. Er zijn meer instrumenten toegevoegd bij de track die eigenlijk de definitieve versie van 'Field of Our Ballad' te noemen is. De instrumentalen klinken zeer prettig, maar de stem is toch iets waar je van moet houden. Het heeft een beetje weg van Radioheads Thom York, maar dan een meer breekbare en onvolgroeide versie.
Een ander verhaal is het nummer 'Caroline'. De song voelt aan als een ballad in zowel tempo als lyrics. Maar ook hier is weer duidelijk de stem van David Groenewold te horen die niet zo vreselijk goed lijkt te zingen. Een lichte, kwetsbare stem is geen probleem, maar als je de hoogte in gaat qua pitch moet je het wel kunnen halen.

YouTube
Voordat je naar YouTube surft om de heren in actie te zien, veel te zien valt er niet. De camera-opnames van zowel P60 als Melkweg zijn zeer lelijk om te zien in beeld, alleen de 013 heeft nog een beetje kwaliteit... Een beetje.
Het nummer 'Let Go' is in zowel P60 als in de Melkweg in mijn ogen een ware aanfluiting. Pas aan het eind van de track komt het nummer een beetje op tempo. Dit is ook zo met 'the Ashes' die in de Melkweg wordt gespeeld. Er praten zoveel mensen onder het nummer, dat je eigenlijk al merkt dat het door het publiek niet bijzonder goed gevonden wordt. Zowel qua snelheid als de vocalen van David Groeneweg is het niet goed te noemen. Op sommige momenten zit hij zelfs tegen het valse aan.
"Misschien kun je je focussen op 'Hold On', dat is het nummer waar we het meest van verwachten", zo verklapt Raoul Wols, die verantwoordelijk is voor de backing vocals en keys. Op de YouTube-pagina staan drie versies van de track. De eerste is gespeeld in de 013 tijdens de nationale finale van Emergenza, een bandcontest voor beginnende bands. Maar goed, het nummer 'Hold On'. Instrumentaal is er weinig aan te merken op het nummer. De drum klinkt lekker strak en de gitaaroutro klinkt ook zeer goed.
Índerdaad, ik heb niets over de zang gezegd. Dat klopt ook, want de zang is ook hier niet goed. Denk aan de uitspraak 'Het is het net wel, net niet...', maar dat het dan nét iets naar de kant van 'niet' op lijkt te gaan. In de Melkweg choked Groenewold zelfs bij de laatste uithaal van de lyrics. Pijnlijk. Neemt echter niet weg dat de instrumentalen wel goed klinken, maar aan de stem moet op het gebied van live-optredens zeker nog worden gewerkt.

Het lijkt The Circumstances aardig voor de wind te gaan. Optredens in 013, de Melkweg, P60, festivals en meer en nu een eigen studio-opname, die is gewonnen na winst bij de nationale finale van Emergenza. Raoul Wols: "Dat was een bandwedstrijd die eindigde als finale in De Melkweg. Van het een komt het ander en nu zitten we dus in Marmalade Music studio's vier nummers op te nemen; te weten Hold On, No Ending No Beginning, The Ashes en I Will. Onze producers zijn Sven Figee en Roland Dirkse, de vroegere bandleden van Anouk." De opnames die nu op MySpace staan zijn beduidend beter dan de live-optredens, dus de echte kracht van de band zit 'm op dit moment in de studio. Mochten ze live net zo goed zijn als de opnames in de studio klinken, dan ben ik benieuwd waar we The Circumstances over enige tijd kunnen zien.

Tracklist:

MySpace:
1) Field of Our Age (New Mix)