CD: J.Dilla - Dillanthology 2

Tim (TimDeVries)
10 februari 2006 overleed hiphop-producer J.Dilla op 32-jarige leeftijd aan de gevolgen van de zeer zeldzame bloedziekte TTP. De producer, die ook als rapper actief was, leefde voor de muziek. Zelfs in de maanden die hij op zijn ziekbed doorbracht bleef zijn muzikale productiviteit ontzettend hoog en zodoende verschijnt er nu, ruim drie jaar na zijn overlijden, nog steeds nieuw materiaal. Ook verschijnen er, zoals wel vaker bij overleden artiesten, allerlei vage verzamel-cd’tjes. Dillanthology 2: Dilla’s Remixes For Various Artists is er daar één van.

Dit album verzamelt de beste remixen die Dilla door de jaren heen maakte, verschijnende onder de vlag van het Duitse muzieklabel !K7 Records. Een label dat zich alleen met de Detroitse producer laat linken door Spacek, een artiest voor wie Dilla ooit het briljante 'Dollar' produceerde. Zoals de titel al verraad is Dilla's Remixes For Various Artists een album in een reeks van meerdere. Deel 1 is een verzameling van nummers die Dilla voor anderen produceerde, terwijl het ook al verschenen derde deel in de Dillanthology-reeks bestaat uit solo-tracks van Dilla als rapper. Van deze drie albums is het hier gerecenseerde tweede deel met afstand het meest interessant. De remixen zijn over het algemeen redelijk onbekend en fysiek meestal alleen op obscure singeltjes te vinden.

Op het Dillanthology 2-album prijken onder meer de namen van De La Soul, The Pharcyde, Slum Village en Busta Rhymes, maar ook die van minder bekende artiesten als Four Tet en Brother Jack McDuff. De bindende factor is dus J.Dilla en dat is goed te horen. De volle bassen en soul-invloeden zijn namelijk onmiskenbaar Dilla. De basis van de meeste beats op Dillanthology 2 bestaat meestal uit niet meer dan deze bassen en harde claps. Dit leidt vaak tot meer dan behoorlijke beats, maar dat dit lang niet altijd voldoende is voor een geslaagd nummer blijkt bijvoorbeeld uit de remix van Busta Rhymes' 'Woo Hah', die ten opzichte van zijn origineel flink aan energie inboet. Ook worden de beatloops op een aantal nummers oeverloos herhaald, waarna er met de muziek verder weinig gebeurt. Dat pakt soms nogal saai uit, zoals op het eindeloze 'Eve' van Spacek, maar op de momenten dat het wel lukt, komt de ware Dilla naar boven. Met minimale middelen weet Dilla een sfeer te creëren waarbij de artiesten optimaal kunnen presteren. Dit gebeurt op Dillanthology 2 - Dilla's Remixes For Various Artists een aantal maal (Mood's 'Secrets of the Sand', De La Souls 'Stakes is High' en The Pharcydes 'Y') en alleen daarom al is deze plaat het aanhoren meer dan waard.

Label: !K7 Records Releasedatum: 2009

Muziekforum FOK!