Boek: Sjon - De fluisterende muze

Chantal (rocha01)
Scandinavië is de laatste jaren een aanzienlijke leverancier geworden van grote schrijvers. Dat dit haast eigen 'continent' van Europa mooie literatuur voortbrengt wist ik al, maar met het nieuw vertaalde boek van de schrijver Sjón is dat wederom bevestigd. De fluisterende muze (Oorspronkelijke titel: Argóarflísin) is een zeer mooi boek dat zeker als aanrader voor de komende najaarsmaanden kan worden gegeven. Het van oorsprong in 2005 uitgekomen boek is nu in Nederlandse vertaling te koop.

Verhalen dragen het boek
In De fluisterende muze maken we kennis met Valdimar Haraldson, die werkzaam is bij het tijdschrift 'Vis en Cultuur'. Als hoofdredacteur krijgt hij de kans om mee te gaan op handelsreis naar de Zwarte Zee. Wanneer het schip onderweg is, strandt het in een Noors fjord. De vracht, een lading papierpulp bestemd voor Georgië, laat op zich wachten. Erg afgelegen, zeker in 1949 was er geen druk scheepvaartverkeer in die regionen, moet de bemanning van het schip de tijd zien door te komen. Gelukkig weet Caeneus, tweede stuurman op het schip, met zijn kleurrijke verhalen de bemanning goed bezig te houden. Caeneus voer ooit op de Argo, het legendarische schip van Jason (een held uit de Griekse oudheid) waar hij het nodige meemaakte. Om niet achter te blijven bij de grote avonturen van Caeneus vertelt Vladimar zijn eigen verhalen, die vooral over, jawel, vis gaan.

De fluisterende muze is als het ware een verzameling van diverse verhalen verpakt in één verhaal. De auteur weet de avonturen op heel fraaie wijze over te brengen en ook aan elkaar te koppelen tot een geheel. Zeemansverhalen zijn van nature al kleurrijk, maar opgetekend door Sjón worden ze nog beter en kleurrijker. De setting waarbinnen de verhalen worden verteld, is de tafel in de kapiteinshut. Sjón weet dit op zo'n wijze te vertellen dat je je als lezer aan de tafel waant, als onderdeel van de bemanning.

Dunnetjes
De verklaring van de titel vinden we in de uitleg dat de hoofdfiguur in het boek elk verhaal dat hij begint vooraf laat gaan door het te luisteren leggen van zijn oor tegen een splinter hout. Hierin herken je de titel, De fluisterende muze.

De verhalen van beide karakters hebben ieder een eigen kleur. Vertelt de stuurman vooral over Griekse mythen, de hoofdredacteur houdt het meer bij sociologische verhalen over de relatie tussen mens, vis en cultuur. Dit zorgt voor een mooie afwisseling en heerlijke dynamiek. Aan fantasie ontbreekt het de schrijver allerminst. Sjón is zeer bedreven in de kunst van het beeldend en amusant schrijven, met her en der een erotische insteek.

Zodra het einde van het boek nadert, ben je als lezer eigenlijk alleen maar teleurgesteld dat het niet dikker is. Met net iets meer dan 150 pagina's is het boek wat aan de dunne kant, zeker omdat de verhalen in het boek je boeien en vermaken. Dit is dan meteen de verklaring voor het feit dat de waardering op vier sterren uitkomt. Met nog net wat meer verhalen, had Sjón met gemak vijf sterren kunnen halen. Het wachten is op zijn eerste full-size boek.

Uitgever: De Geus ISBN: 978 90 445 1251 1 Pagina's: 151

Kijk voor meer boeken in Boeken.