TV: VERS UIT DE VS: Community

Chantal (rocha01)
Wederom een comedyserie in de uitverkoop, dit keer Community, een serie die zich afspeelt op een Community College, zeg maar de Middelbare school voor het gros van de Amerikanen. Dat zich daar allerlei dingen afspelen, laat zich makkelijk raden, er is al menig film verschenen met een school als setting. Is deze nieuwste 'Vers uit de VS' het aankijken waard?

Sneaky Lawyer
Jeff (Joel McHale) is een advocaat die door een leugen uit het verleden terug de schoolbanken in moet. Tijdens zijn sollicitatie heeft hij aangegeven aan Colombia-de universiteit- gestudeerd te hebben. De waarheid ligt echter anders, hij studeerde namelijk in Columbia en die graad in de advocatuur is niets waard. Jeff zal dus opnieuw zijn diploma moeten halen en belandt daarvoor op Community College. Daar gaat hij gewoon verder met zijn 'sneaky' gedrag en belandt op dag 1 al bij een oude vriend, die inmiddels docent is op de school. Daar probeert hij op slinkse wijze alle toetsantwoorden los te krijgen zodat hij niet hoeft te studeren en fluitend door de schooljaren heen kan komen. Dit trucje lukt helaas niet en Jeff zal dus écht op eigen houtje zijn papiertje moeten halen.

Naast Jeff volgen we een aantal andere studenten van het Community College. We ontmoeten de blonde Britta (Gillian Jacobs) op wie Jeff uiteraard een oogje heeft en dit laat hij weten ook. Leuk om even te vermelden dat Gillian behoorlijk op Elisabeth Shue lijkt en dit ook meteen als grap in de serie wordt verwerkt. Abed (Danny Pudi) is de 'overachiever' van het stel. Altijd serieus en continu gebruik makend van oneliners uit allerlei films. (Knap hoe de makers die zinnen hebben weten in te passen in de scènes). Verder zien we de stresskip Annie (Alison Brie, Mad Men) en de gescheiden moeder Shirley (Yvette Nicole Brown, The Ugly Truth). Voor nog wat meer mannelijke inbreng treffen we Troy aan (Donald Glover) en tot slot, misschien wel het bekendste gezicht van de serie, zien we Chevy Chase als de softe, ietwat depressieve zakenman Pierce Hawthorne. Al met al een groep die als enige overeenkomst heeft dat zij allemaal het felbegeerde 'college-diploma' willen halen.

Karakters
De makers van de serie zijn vooral in de casting goed geslaagd. Elke hoofdrolspeler heeft een ander karakter, allemaal met behoorlijk extreme kanten die goed worden uitvergroot. De verhaallijnen lopen langs elkaar, maar lijken toch ook samenhang te hebben. Het is niet alleen humor wat de serie draagt, ook de interactie tussen mensen wordt mooi verwerkt in de scènes, het zogenaamde groepsproces wordt onder de loep genomen. Zo weet Jeff vaak op haast filosofische wijze de groep te beschrijven, waarbij hij de relationele processen tussen de individuen goed weet te duiden. Dit klinkt wat saai voor een comedyserie, maar dat is het niet. Zeker als je doorkrijgt dat Jeff het eigenlijk allemaal niet serieus maar cynisch bedoelt (maar duidelijk is wel dat hij het bij het rechte eind heeft).

Een topper kunnen we serie echter ook weer niet noemen. Hij kan niet tippen aan series als The Office en 30 Rock waartussen hij geprogrammeerd staat. Deze programmering zal voor de serie niet altijd even handig uitpakken, deze twee andere series hebben hun sporen al verdiend. Anderzijds kan het wel zo zijn dat de kijkers van de omliggende comedy's blijven hangen om Community te kijken. Als de makers die kijkers kunnen vasthouden met interessante verhaallijnen die doordrenkt worden van goede humor, heeft de serie zeker potentie nog te groeien.

Advies: Mooie middenmoter! Met een klein beetje inzet van de schrijvers van de serie kan het zeker uitgroeien tot een hogere klasse, maar dan moet er wel harder aan getrokken worden. De verhaallijnen zijn nu nog iets te vlak en de humor iets te weinig aanwezig. De sitcomwereld is overbevolkt en dus valt het niet mee een topstatus daarbinnen te bereiken. Community heeft de elementen wel in zich, maar moet ze goed gebruiken.

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.