Boek: Paul Breuker - Oude honden

Erika (liefsteka)
Op zondag 4 oktober (Werelddierendag) vond in Café Maxim te Nijmegen de boekpresentatie plaats van het boek Oude honden van Paul Breuker. De presentatie werd druk bezocht en de sfeer was prima. Veel hondenbezitters die voor het boek zijn gefotografeerd waren aanwezig, met of zonder hond. Paul Breuker nam ons mee in de wereld van 'zijn' oude honden. In 2003 is hij begonnen met dit project en vol trots presenteerde hij vandaag zijn boek.

Groepsfoto tijdens boekpresentatie.

De schrijver
Paul Breuker werkt sinds 1995 als freelance fotograaf. Hij publiceerde al eerder een aantal boeken, waaronder Het geheime leven van de stad (1996), Bouwen in de binnenstad, Nijmegen (2000) en Alle dagen feest, 2000 jaar Nijmegen (2006).

Oude honden
De titel van dit fotoboek zegt al genoeg, de honden die gefotografeerd zijn hebben een behoorlijke leeftijd. Paul Breuker werkt al vanaf 2003 aan dit project, wat resulteert in een verzameling prachtige foto's. Soms met hun baasje, soms alleen. Het boek is een prachtige verzameling van ontroerende foto's. Alle honden op de foto zijn ouder dan tien jaar en zelfs de oudste hond van Nederland staat erin. Dit beestje is op de foto tweeëntwintig jaar. Ook komt er een aantal verhalen van baasjes over hun hond in het boek voor. Loretta Schrijver bijvoorbeeld, over de liefde voor haar hond Schobbie. Ook kun je het verhaal lezen van Gabriële die maar liefst vijftien honden in huis heeft. De jongste hond is drie jaar, maar negen van haar vijftien honden zijn ouder dan elf jaar. Het verhaal van Coby zorgt voor een glimlach. Op haar slaapkamer staan twee wiegjes voor haar hondjes. Duidelijk is dat in het boek vooral de foto's centraal staan. Er is zelfs een hond die zijn "laatste" spuitje krijgt. Je ziet de hond op de tafel bij de dierenarts liggen terwijl het baasje er huilend naast staat. Erg aangrijpende foto's dus, maar ook mooie portretten van heel oude beestjes. De publiciteit voor dit boek was ongekend. Zowel Radio Gelderland, Radio Groesbeek en NCRV's Cappuccino hadden aandacht voor deze presentatie. Ook in kranten is er al veel over het boek geschreven. Onder andere De Telegraaf en De Gelderlander hebben het boek al genoemd.

Paul Breuker mag met recht trots zijn op dit fotoboek. Het boek verveelt niet, vooral door de afwisseling van de foto's. Soms moet je lachen, soms zijn de foto's zo emotioneel dat je het liefst een traantje zou willen wegpinken. De verhalen van de baasjes zijn bijzonder om te lezen. Er hadden wat meer verhalen in gekund, omdat je dan het idee hebt dat je zo'n beestje leert kennen. Tijdens de boekpresentatie werd verteld dat een aantal baasjes en honden inmiddels is overleden. Dat geeft het boek wel een extra lading. Dit fotoboek zal vooral gewaardeerd worden door hondenliefhebbers, maar ook door mensen die geïnteresseerd zijn in fotografie. Vier sterren voor Oude honden. Paul Breuker doet zijn beroep eer aan!

ISBN: 978 90 814 4811 6 Pagina's: 128

Kijk voor meer boeken in Boeken.