CD: Marillion - Live from Loreley

Patrick (maduropa)
Spraken we eerder al over de registratie The Recital of the Script uit 1983, in 1987 verscheen Live from Loreley. Marillion was intussen vier studioalbums rijk en scoorde goed in Europa. Ook Nederland was intussen bekend met de band. In 1985 bereikte de single 'Kayleigh' de 16e plaats in de Top 40. Het concert, opgenomen in 1987, werd voor de fans meteen uitgebracht op vhs. In 1995 verscheen er een speciale versie, een vhs-band met een cd. Hierop stond bijna het hele concert. In 2004 werd de opname opnieuw op dvd uitgebracht. Net als zijn voorgangers is deze cd een compleet opgepoetste versie, inclusief nieuwe liner-notes van Fish. Zeven dagen na het concert gaf hij zijn vrijgezellenbestaan op.

De opener van het concert is 'Slainte Mhath' van het album Clutching at Straws. Fish blijkt al snel een flink mondje Duits te praten, niet zo vreemd als je weet dat zijn verloofde Duitse was. Luid gejuich van het publiek volgt als 'Assasing' wordt ingezet, waarna weer een oudje voorbij komt, 'Script for a Jester's Tear'. Dat het concentratiekamp Auschwitz een flinke indruk heeft achtergelaten op de band merk je bij de intro van 'White Russian'. Er wordt vervolgd met 'Incubus', waarna de droom uit Milwaukee, 'Sugar Mice' wordt gespeeld. De eerste cd wordt afgesloten met de titeltrack van het album Fugazi. De tweede cd staat zelfs nog voller met tracks van het concert, maar liefst 11 stuks. De eerste track is 'Hotel Hobbies', 'Warm Wet Circles' en 'That Time of the Night' volgen. Het publiek gaat uit zijn dak als 'Kayleigh' met aansluitend 'Lavender' wordt ingezet. Net als op het album Misplaced Childhood volgen dan 'Bitter Suite' en 'Heart of Lothian'. Dan volgen 'The Last Straw' en 'Incommunicado'. Dan keert de band terug naar het feestje met 'Garden Party' en vervolgens naar het prille begin van 'Market Square Heroes'. Maar het is geen albumversie zoals je eerder hebt gehoord. Improvisatie met onder andere 'Let's twist again', speciaal voor het publiek dat wil dansen. Het is duidelijk dat zowel Marillion als het publiek hebben genoten van het optreden.

Al bij het begin gingen de handjes de lucht in.

Net zoals de cd van Recital of the Script is de geluidskwaliteit gewoon perfect. Wederom is er een uitzinnige menigte met een overdonderend applaus. En wederom is er het af en toe onverstaanbare geklets van Fish, dit keer omdat hij het Duitse publiek tegemoet kwam in hun taal. Met bijna twee uur muziek is deze cd verplichte kost voor de Marillion-fans. De kans dat Fish ooit terug komt bij Marillion is klein. Toen hij in 2007, na een eenmalig optreden met de oude bandleden, werd geïnterviewd, gaf hij aan dat Steve Hogarth het uitstekend doet.

Disc 1
Slainte Mhath
Assassing