CD: King Jack - Can't get my head around you

Felienne (FelinuX)
Een paar maanden geleden was het veelvuldig in het nieuws "Anouk zet haar band weer eens op straat". Twee van haar oude bandleden, Boaz Kroon en Thijs Boontjes hebben zich verenigd in de band King Jack. Ze maakten al eerder furore bij De wereld draait door. En zij komen nu, aangevuld met Guido Blom en Ferry Kunst met een eigen plaat.

De plaat opent met naamgever 'Can't get you out of my head', een redelijk rustig nummer dat qua sfeer doet denken aan Kane. De stem van zanger Kroon is echter wat minder krachtig dan de muziek, waardoor het klinkt alsof hij moeite heeft met het nummer. Niet zo'n goede binnenkomer, maar we luisteren door. Misschien is 'plaat' is wel een beetje een groot woord voor een extended single waar maar vier nummer op staan, maar dat terzijde.

Nummer twee 'Always getting better' doet zijn titel eer aan, een zeer aantrekkelijk, haast poppy refreintje zorgt dat je naar de plaat wilt blijven luisteren. Hier doet King Jack weer denken aan het wat latere werk van Oasis. Melodieus en aantrekkelijk en met een fijn stukje gitaar als uitsmijter. Dit soort muziek past in ieder geval een stuk beter bij de stem van Kroon dan de echte krachtige rockballads. 'Sunrise' rockt iets meer, maar brengt hetzelfde gevoel over, lekker vlot en melodieus. Minpuntje is het 'woohoo-ende' achtergrondkoortje in het refrein, dat komt wel erg geforceerd over. Na tien minuutjes zijn we al aanbeland bij afsluiter 'Let's get it on', dat begint met een White Stripes-achtige intro, dat weer een wat krachter numer belooft. Helaas pakt dit niet zo goed uit. Het is allemaal wel erg standaard, en de boodschap komt niet echt geloofwaardig over. Vermoedelijk is het 'Kings of Leon'-sexy bedoeld "Don't waste your time, let's get is on", maar Kroon weet het niet te brengen. De instrumentale outro is wel een fijne afsluiter.

Muzikaal gezien een prima plaat, maar King Jack lijkt nog een beetje zoekende naar de juiste stijl. Hierbij zou de ietwat zwakke stem van Kroon ze nog wel eens parte kunnen gaan spelen, want die is niet voor iedere muzieksoort even geschikt. Misschien toch maar terug naar een plekje op de bass?

Label: Sony Releasedatum: 5 oktober 2009

Kijk voor meer muziek in MUZ.