DVD: Last Chance Harvey

Tim
'It's never too late to fall in love'. Met deze ondertitel ga je Last Chance Harvey in. Oscar winnaars Dustin Hoffman en Emma Thompson vertolken de hoofdrollen in deze film van regisseur Joel Hopkins. Een romantische speelfilm waarin Hoffman een voor hem bekende rol mag spelen: die van gescheiden vader. Maar laat je romantische avondje niet in het water vallen door te denken dat het een drama als Kramer vs. Kramer wordt. Last Chance Harvey zorgt voor een glimlach aan het einde van de avond.

Harvey Shine (Hoffman) is een in New York wonende gescheiden man die op twee gedachten hinkt. Enerzijds moet hij zijn baan als jingle-maker zien te redden en anderzijds moet hij naar de bruiloft van zijn dochter, in Londen. Uiteraard besluit hij naar Londen te gaan om zijn kleine meid te zien trouwen. Meteen al merkt hij dat hij eigenlijk een ongenode gast is op het feest. Hij wordt in een hotel ondergebracht, waar de anderen in een groot landhuis verblijven. Het knaagt aan hem, maar hij gaat gewoon naar de bruiloft alsof er niets aan de hand is. Hij wordt vaak gestoord door telefoontjes van zijn werkgever in New York en ook dat zorgt er niet voor dat hij aan populariteit wint. Als hij vervolgens aan zijn dochter laat weten dat hij niet bij de receptie aanwezig zal zijn omdat hij terug moet voor zijn werk, vertelt zijn dochter Susan (Balaban) dat niet hij maar haar stiefvader Brian (Brolin) haar mag weggeven.

Niets zit mee
Op het vliegveld aangekomen blijkt ook nog eens dat hij zijn vliegtuig gemist heeft, waardoor hij zijn baan verliest. Hij gaat zijn verdriet verdrinken in een bar en ziet daar de vrouw zitten die hij bij het aankomen in Londen vakkundig wist te omzeilen toen zij een enquête wilde afnemen. Deze Kate (Thompson) zwicht onder de charme van de wat oudere Harvey en de twee raken aan de praat. Kate haalt Harvey over toch naar de receptie van zijn dochter te gaan, maar hij gaat alleen als zij met hem mee gaat. Wat dan ontstaat is een romance tussen twee volwassen mensen die midden in het leven staan. Ze laten zich beiden verrassen door de liefde die hen overvalt.

Emma Thompson (Harry Potter, Love Actually) vertolkt de rol van Kate met verve. Kate is een alleenstaande vrouw die hard moet werken voor de kost en daarnaast de zorg heeft over haar moeder. Haar moeder wil maar niet geloven dat ze genezen is van kanker, en dat vreet energie van Kate, en van haar mobiele telefoon, ze belt namelijk om de haverklap. Alsof dat nog niet genoeg is, denkt haar moeder ook nog eens dat de Poolse buurman lijken verbrand in zijn schuurtje. Een leuke, kleine knipoog naar het sentiment dat heerst over de Oost-Europese arbeiders die in het Westen aan de slag gaan.

Dat beide acteurs al eens een Oscar gewonnen hebben, is in Last Chance Harvey goed zichtbaar. De pijn die Harvey heeft als zijn dochter hem vertelt dat haar stiefvader haar zal weggeven voel je werkelijk tot in je botten. En wanneer hij probeert Kate te versieren, toont hij zijn haast jongensachtige, charmante glimlach en ook dat weet de mondhoeken te krullen. De relatief jonge regisseur Joel Hopkins ontving een BAFTA voor beste nieuwkomer met Jump, Tomorrow, verdient met Last Chance Harvey ook zijn sporen in dit moeilijke genre. Zeker als jonge, minder ervaren regisseur is het niet makkelijk om een romantische speelfilm te maken die indruk kan maken op het publiek. Mede dankzij de goede acteurs is dit ruimschoots gelukt. Het enige kritiekpuntje kan zijn dat een en ander wel wat voorspelbaar lijkt. Maar dat doet weinig af aan de kwaliteit van de film en de prestatie van de acteurs.

Label: RCV Releasedatum: 30 september 2009 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: N.v.t.

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.