Kart Racer [Inclusief prijsvraag]

Stefan (Nebo)

‘Het is weer die tijd van de maand’ zouden velen van jullie nu wel zo’n beetje kunnen zeggen wanneer jullie mijn reviews enigszins gevolgd hebben. Ik speel genoeg leuke games en ik mag dan ook eigenlijk niet klagen als ik af en toe een hoop stront door mijn brievenbus geduwd krijg. Ik ga dan ook niet klagen over het feit dat ik slechte games moet reviewen, in plaats daarvan zal ik zoals het hoort gaan klagen op de desbetreffende game. ‘Maar Nebo, over welke game ga je het nu hebben dan?’ hoor ik jullie al vragen. Ik ga het hebben over een game van Nordic Games; Kart Racer. Nordic Games kennen we van het eerder verschenen Dance Party: Pop Hits, waar Rossdale een ontzettend positieve review voor heeft geschreven. Hebben jullie het cijfer gezien dat Rossdale geeft aan de game? Deel dat maar door twee en verlaat snel deze pagina. Nog steeds aanwezig? Dan kan ik jullie maar net zo goed vertellen waarom Kart Racer zo’n geweldige game is.

Kart Racer is verbazingwekkend genoeg een Kart-game. De game heeft maar liefst twee spelmodi om mee te beginnen, te weten Race en Knock-out. In Race is het de bedoeling om op de eerste plek te eindigen en in Knock-out precies hetzelfde, maar dan valt bij elke ronde de laatste kartracer af. Bij elke modus zijn het aantal banen en karts op één hand te tellen. Ik begin mijn zeiktirade over de indeling van het menu van Kart Racer. Rechtsbovenin kijk ik naar een lelijk driedimensionaal logo van de game dat met vijf frames per seconde geanimeerd is om om zijn eigen as te draaien. Daarbij is de rest van het scherm vrijwel compleet wit met heel klein de verschillende opties op een rij. Wil je wisselen van baan dan dien je met de controller op het icoontje te richten en vervolgens met de pijltjes door de banen te scrollen. Het gehele menu is onpraktisch, lelijk, slecht opgezet. Gelukkig past het menu wel bij de rest van de game. Nog steeds aan het lezen?

Aan het begin van een race start ik op de laatste, zestiende plek. Het is vervolgens nog best een kunst om vooraan te komen, aangezien ik meteen in een slip raak wanneer ik met mijn voorbumper-pixel de achterbumper-pixel van een andere racers subtiel aanraak. ‘Bestaan de voor- en achterbumper maar uit één pixel?’ vragen jullie mij vervolgens. Nee, zo erg is het nog net niet, maar Kart Racer ziet er voor een Wii-game absoluut ondermaats uit. Alles aan Kart Racer ademt de grafische kwaliteit van een PS1-game uit. Zo zijn de armpjes van mijn coureur belabberd geanimeerd en zitten er zo goed als geen mooie effecten bij botsingen in. Behalve dan dat mijn bumper-pixels er spontaan af stuiteren en in het niets verdwijnen. Verder is de game zo kaal als het hoofd van FOK!goeroe Danny.

De bovenstaande alinea is volledig gebaseerd op de eerste twintig seconden van mijn eerste race, en daarna wordt het niet veel beter. Kart Racer is op twee manieren te besturen; door het zijwaarts vast houden van de controller en deze te draaien, of in combinatie met de nunchuck. Het is erg leuk dat Nordic Games mij een keuze geeft, maar het is jammer dat beide manieren voor geen meter werken. Het stuurwerk door middel van gas geven en remmen is werkelijk hopeloos te noemen, vooral als je net een stukje DiRT hebt gespeeld. Kom je door de wanhopige bochten achter te liggen? Geen zorgen, met de A-knop kun je een korte boost inzetten om je hersenloze tegenstanders bij te kunnen houden. Het is alleen jammer dat ik gas geef met de schouderknop op de nunchuck, moet remmen met de B-knop en moet boosten met de A-knop. Ik haalde deze vaak door elkaar wat elke keer resulteerde in een niet spectaculaire flutcrash, waarna ik de race kon restarten.

Wat? De conclusie niet op een aparte pagina? Nee, Kart Racer verdient het niet om een tweede pagina te krijgen op FOK!games. De game is prut in zijn puurste vorm en kan totaal niet meekomen met andere racegames op de Nintendo Wii of elke andere console dan ook. De conclusie is vaak het leukste gedeelte van het reviewen van een slechte game als Kart Racer. Hier mag ik namelijk nog eenmaal al mijn frustraties uiten in een kort, allesomvattend stukje tekst. Ik zou hier natuurlijk weer een vergelijking kunnen maken zoals in mijn review van ShellShock 2, maar zelfs dat is deze game niet waard. Nee, ik ben op zoek naar een enkel woord dat de lading dekt. Helaas kent onze vocabulaire geen enkel woord dat zo’n grote, negatieve lading heeft, dat het in verband gebracht kan worden met deze meuk die een game beweert te zijn.

Daarom maak ik er gewoon een kleine prijsvraag van. Degene die het meest bombastische en heerlijkste woord kan verzinnen om Kart Racer mee te beschrijven en dit in een reactie plaatst, krijgt van mij de game gesigneerd en wel opgestuurd. Meedoen kan tot 72 uur na het plaatsen van deze review. Enkele voorbeelden zijn fluamapotanisch, cythenatisch en banapalympisch. Dus dames en heren; maak de volgende zin compleet:

Kart Racer voor de Nintendo Wii is (...) slecht!