Tales of Monkey Island episode 2

Astrid (lizardtattoo)

Zoals in de review van de eerste episode al werd opgemerkt vormen de verhalen van de verschillende episodes een doorlopend geheel. Het is dan ook onvermijdelijk dat er lichte spoilers over de eerste aflevering van deze review staan, lees deze dus niet al te aandachtig door als je die nog niet gespeeld hebt! Overigens is het inmiddels wel mogelijk om een losse aflevering aan te schaffen in plaats van alleen het hele seizoen tegelijk.

Aan het eind van de eerste episode, Lauch of the Screaming Narwhal, was het Guybrush eindelijk gelukt om van Flotsam Island te ontsnappen. The Siege of Spinner Cay pakt het verhaal op waar dat deel eindigde, met een onbekende persoon die Guybrush met een zwaard bedreigt. Nadat dat obstakel op een Monkey Island-specifieke wijze uit de weg is geruimd kan Guybrush op zoek naar zijn geliefde Elaine, maar ook als hij haar gevonden heeft zijn zijn problemen nog niet voorbij. Elaine vindt namelijk dat Guybrush verantwoordelijk is voor de uitbraak van de pox waarmee we in aflevering een geconfronteerd werden, en hij zal voor een oplossing moeten zorgen. Gelukkig heeft de Voodoo Lady hem in de eerste aflevering al verteld in welke richting hij deze moet gaan zoeken.

The Siege of Spinner Cay kent een flink aantal nieuwe, prachtige omgevingen en ook vrijwel alle personages zijn nieuw, wat ervoor zorgt dat deze aflevering echt aanvoelt als een nieuw hoofdstuk, en niet als een variatie op eerdere episodes zoals bij de andere TellTale-games nog wel eens het geval wil zijn. De gezichtsanimaties zijn goed gelukt en de omgevingen zijn kleurrijk en gedetailleerd. Niets dan lof over de graphics dus. De puzzels zijn een stukje moeilijker gemaakt en vereisen flink wat denkwerk - toch zijn ze nergens echt onlogisch of zo obscuur dat je er niet zonder hints uit kan komen. De aflevering voelt helaas wel ietsjes korter aan dan de eerste.

De besturing is hetzelfde gehouden als in de eerste episode: naar keuze kan je Guybrush met de pijltjestoetsen besturen of door je linker muisknop ingedrukt te houden en vervolgens te slepen. Beide methodes kennen wat probleempjes met randjes en richeltjes waar Guybrush achter blijft hangen of een uitgang die nauwelijks bereikt kan worden omdat de camera verspringt op het moment dat je er bijna bent, en het geheel komt daardoor nodeloos onhandig over. Dit doet toch wat afbreuk aan het spelplezier waardoor het cijfer wat lager uitvalt dan wanneer voor simpel point-and-click gekozen zou zijn.