Runes of Magic

Stefan (Nebo)

De MMO is tegenwoordig een berucht genre. Over de hele wereld raken mensen verslaafd. Soms is er zelfs een uitzonderlijk geval dat na een marathonsessie stopt met leven. Het is tegenwoordig dan ook niet meer dan logisch dat het mogelijk is om therapie te volgen voor de verslaving aan MMO’s. De Taiwanese developer Runewaker Entertainment gaat ook proberen om mensen naar de therapeut te sturen dankzij Runes of Magic. Deze MMO is volledig gratis te spelen. Ik als simpele Hollander met een redelijke ervaring met games als World of Warcraft offerde me op om Runes of Magic uit te proberen. Als iets gratis is, dan is dat vast om een goede reden, toch?

Wanneer je begint aan Runes of Magic dien je, uiteraard, eerst een personage aan te maken. Geen vreemde trollen of elven, gewoon mensen. Wel kun je kiezen voor de typische classes: de Knight, Priest, Mage, Scout, Rogue en Warrior. De meesten van jullie zullen zo uit hun blote hoofd wel kunnen melden wat precies de verschillen zijn, maar ik zal voor de zekerheid toch maar een korte beschrijving geven van de classes. De Warrior is de krachtpatser van het stel en moet het hebben van mêlee-aanvallen. De Priest doet aan defensieve magie en heeft de kracht om zichzelf of anderen te healen. De Mage daarentegen is meer van de offensieve magie. De Scout doet het goed van een afstand met zijn pijl en boog. De Rogue is de snelste van het stel en moet het hebben van snelle mêlee-aanvallen. Tot slot biedt Runes of Magic de Knight aan, een class die heel veel op de Warrior lijkt, maar dan met iets meer mogelijkheden wat betreft armor. De balans tussen de classes is altijd één van de belangrijkste onderdelen bij een MMO om te voorkomen dat iedereen met een bepaalde class rondloopt. Gelukkig zit dit bij Runes of Magic wel goed. Een Warrior die domweg in blijft hakken op een Mage die ook enkel en alleen aanvalt zal de Mage flink in de pan hakken, maar een redelijk ervaren Mage wist mijn Warrior vaker te verslaan dan andersom.

Wanneer je een personage hebt aangemaakt betreed je Taborea, de wereld van Runes of Magic. Taborea is opgebouwd uit verschillende regio\'s met elk zijn eigen moeilijkheidsgraad. Beginnende spelers zullen de eerste paar uur bijna altijd in dezelfde gebieden rondlopen en pas later hun eigen weg op kunnen gaan. De gebieden variëren van witte bossen tot woestijnachtige berglandschappen. Naarmate je verder komt, worden de wezens die er rondlopen niet alleen sterker; ze zien er ook daadwerkelijk angstaanjagender uit. Taborea is duidelijk gebaseerd op de standaard onderdelen van een gemiddelde MMO en is daarmee maar weinig origineel. Desondanks doet de wereld wat het moet doen en geeft het een goed gevoel van ontdekking wanneer je weer een nieuwe regio betreedt.

Wat betreft het combat-systeem zit Runes of Magic simpel, maar goed in elkaar. Met een simpele klik op de vijand zal jouw personage de vijand te lijf gaan met zijn of haar standaard aanval. Naast de gewone aanval heeft elke class ook nog een aantal speciale vaardigheden zoals healen, rage en dergelijke. Naarmate je een hoger level bereikt, krijg je ook meer aanvallen en vaardigheden tot je beschikking. De combat is een stuk minder diep dan in een game als World of Warcraft en daar is gelukkig helemaal niks mis mee. Het gebrek aan diepgang zorgt enkel en alleen voor iets minder variatie en spektakel op het scherm.