Wii Sports Resort

Morthill

Het is toch al zeker anderhalf jaar geleden dat ik een Wii in huis haalde en anders dan de meeste mensen is Wii Sports bij mij één van de minst gespeelde games, zo niet de minst gespeelde. Ik heb maar één controller en dus ga ik er mijn tijd niet mee verdoen. Ik wil dan diepe singleplayer-ervaringen en daarvoor moet ik andere games spelen. Over Wii Sports Resort was ik in eerste instantie dan ook enigszins sceptisch, zeker na mijn eerste erg tegenvallende ervaringen met de Wii MotionPlus. Een aantal uurtjes spelen verder merkte ik dat mijn scepsis ongegrond was. Nintendo laat met Wii Sports Resort wederom zien dat toffe games zeker geen diepe games hoeven te zijn.

Net als met zijn voorganger krijg je in WSR een aantal sporten en spelletjes waar je je mee mag gaan vermaken. In totaal zijn er twaalf onderdelen die onderverdeeld zijn in twee of drie minigames elk. In elk onderdeel begin je met één minigame, maar door daar mee bezig te gaan speel je de rest ook vrij. Zo zul je niet alleen bowlen met tien pins, maar zelfs met 100 pins en die variatie zorgt dat het allemaal wat langer leuk blijft. De twaalf sporten die je kunt beoefenen op een rijtje: Swordplay, Wakeboarding, Frisbee, Archery, Basketball, Table Tennis, Golf, Bowling, Power Cruising, Canoeing, Cycling en Air Sports. Elke sport vereist zijn volledig eigen manier van spelen en het is dus afgelopen met de standaard manier van het zo snel mogelijk op en neer bewegen van je Wiimote en Nunchuck.

Om je kennis te laten maken met de Wii MotionPlus is Swordplay waarschijnlijk de meest geschikte game. Het is hierin de bedoeling dat je in een zwaardgevecht je tegenstander de arena uit werkt. Je vecht niet met stalen zwaarden en ook nog eens stevig ingepakt, want echte verwondingen moeten niet gesimuleerd worden. Al snel merk je dat de manier waarop je je Wiimote vasthoudt vrijwel vlekkeloos wordt overgezet naar de game. Het enige mindere is dat je een knop moet indrukken om aan te geven dat je wilt blokken. Dit haalt net een tikje realisme er uit, maar het is een game dus heel storend is het niet. Zeker in multiplayer zul je te veel lol hebben om je te ergeren aan het indrukken van een enkel knopje. Naast het standaard vechten zul je ook een modus vrijspelen waarin je zo snel mogelijk een object moet doorhakken op de manier die aangegeven wordt. Van boven naar beneden, van links naar rechts, schuin, het is allemaal mogelijk. De AI zal zich langzaam op je aanpassen waardoor er zeker een uitdaging blijft, al komt dit natuurlijk pas echt tot zijn recht in multiplayer. Als laatste kun je nog de strijd aangaan met een golf vijanden waarbij je af bent als je drie keer geraakt wordt.

Aangezien net als in Wii Sports nu ook bowlen en golf beschikbaar zijn, kunnen we gelijk ook een vergelijking leggen met de vorige varianten. Grappig is dat er geen extreme verschillen te merken zijn. Goed, je moet echt de bewegingen maken, want lekker op de bank maar dom zwiepen maakt het allemaal alleen maar lastiger (al is het mogelijk), maar als je dat doet is zeker het golf niet veel anders. Het voelt allemaal wat soepeler en realistischer, dat zeker, maar er is geen wereld van verschil. Het is nog steeds niet nodig de Wiimote echt in je nek te leggen en een uitgebreide beweging te maken. Het bowlen is wel anders. Zo kun je veel beter effect geven aan de bal, waardoor je zeker de modus met objecten op de baan wat realistischer door kunt komen en het is echt aan te raden de volledige bowlbewegingen te maken. Het is nog geen echt bowlen, maar het voelt wel al stukken beter dan in het origineel en dit is dan ook zeker een onderdeel dat de waarde van Wii Motionplus aantoont.