One Piece Unlimited Cruise 1: The Treasure Beneath the Waves

Cengizhan (CengizMan)
One Piece is één van de langstlopende anime- en manga-series in Japan. Met ruim 400 anime-afleveringen en 50 manga-volumes is dat ook niet gek. De serie gaat over een piraat genaamd Luffy D. Monkey. Hij is op zoek naar de mysterieuze schat, One Piece. Samen met een bende piraten, die zich de Straw Hat piraten noemen, vaart hij de zee over. Elk lid heeft zijn of haar unieke vaardigheid. En...dat is zo\'n beetje de voorgeschiedenis die je over deze serie zou moeten weten!

Dat deze game pure fanservice is, kun je meteen merken. Nee, niet aan de veel te lange titel, maar aan de stemmen! Ik verwachtte stiekem de Engelse stemmen van de personages, maar het tegendeel bewees zich. Al op het beginscherm hoor je de originele Japanse voice-overs. Het toverde gelijk een glimlach op mijn gezicht. Ik weet niet waarom ze dit keer wel de Japanse stemmen gebruiken, maar ik ben in ieder geval blij dat ik een \'One Piece\'-game heb met Japanse stemmen en Engelse ondertiteling. Ook met het verhaal is iets bijzonders aan de hand. Alhoewel het niet in de originele serie voorkomt, is het wel geschreven door de schrijver van de serie, Eiichiro Oda. Dit betekent dus dat het verhaal uit Unlimited Cruise past in de echte serie. De personages hebben bijvoorbeeld ook de trekjes die ze hebben in de manga. Het feit dat het verhaal van Unlimited Cruise uit twee delen bestaat, laat eigenlijk zien dat er meer aandacht is besteed aan deze game dan aan een gemiddelde anime-game. Dit zullen de fans zeker waarderen!

In het verhaal van Unlimitd Cruise verschijnt in de lucht plotseling een groene bol. Als piraten moet de Straw Hat crew natuurlijk hun werk doen, dus denken ze gelijk dat het een schat is. Helaas voor Luffy wordt hij op het moment dat hij de schat wilt pakken opgezogen in de bol. Hier vertelt de groene bol hem dat ze een schat heeft en dat ze deze zal geven op basis van hoe de Straw Hat piraten presteren op vier eilanden. Natuurlijk blijven ze niet stilzitten en gaan ze op zoek naar de schat!

De game bestaat uit een Adventure Mode, een Survival Mode en een Team Battle Mode. De Adventure Mode is de modus waarin het verhaal zich afspeelt. Het is een soort mix tussen Action Adventure en RPG. Zo kunnen je aanvallen sterker worden naarmate je vijanden hebt verslagen en leer je nieuwe aanvallen erbij. Het is wel jammer dat je de ervaringspunten onopgemerkt krijgt. Ik zou graag weten hoe lang het nog duurt om een nieuwe aanval te leren. De gevechten zijn ook niet echt uitgebreid of diepgaand. Het is zelfs een beetje à la 3D Zelda. De vijanden lopen op je af en jij drukt op A en nog eens A en nog eens A totdat je het vijandje hebt verslagen. Gelukkig heb je nog combo\'s die je kunt leren om het vechten leuk te houden!

Je kunt de controle hebben over negen personages, namelijk Luffy, Zoro, Nami, Usopp, Sanji, Chopper, Robin, Franky en Brook. Elk van deze personages heeft unieke vaardigheden. Zo heeft Luffy elastische armen, Zoro drie zwaarden ter beschikking en gebruikt Franky zijn gigantische vuisten. Verder heeft het ene personage meer HP dan de andere en kan de andere weer langer rennen. Het is leuk om af en toe afwisselend te spelen, maar je geeft al snel de voorkeur aan een groep van zo\'n drie personages. Dat is jammer, want je vergeet snel de andere personages nieuwe aanvallen te leren. Aan de andere kant heb je niet meer dan drie personages nodig, omdat de gevechten echt geen uitdaging vormen. De vijanden rennen soms een beetje doelloos rond en hebben slechts twee of drie aanvallen. De eindbazen vormen wel een uitdaging en dat is goed nieuws, want ze zorgen voor wat afwisseling. Ze hebben veel meer HP en een arsenaal aan leuke aanvallen die je wel even bezig houden! Persoonlijk vond ik de gevechten met de eindbazen een beetje irritant, want ze deden ook niet alsof ze werden geraakt. Ze gingen gewoon door met aanvallen, alsof er niets was gebeurd. Dat is best frustrerend.