Street Fighter IV

Christophe (SpankmasterC)

Street Fighter is een naam die al jaren bekend staat om zijn strakke vechtgames, ook al is er afgezien van flink wat spin-offs al jaren geen nieuw deel meer verschenen in de serie. “Genoeg!”, dacht Capcom, “tijd om het gepeupel weer eens te laten zien wat we kunnen!” En dat hebben ze. Street Fighter IV bleek een heerlijke fighter, met een eigen unieke artstijl, veel bekende en nieuwe vechters maar bovenal een gameplay om je vingers bij af te likken. Enkele maanden na het succes op de consoles komt de game dan eindelijk naar de PC, de vraag is dan ook of de game op de PC net zo’n topper is. Deze review gaat specifiek in op de PC-versie van de game en wat daar uniek of veranderd aan is, wil je meer informatie over de game zelf dan kun je in onze review van de console-versie kijken.

Als eerste moet me er iets van het hart: een game als dit hoor je te spelen met een gamepad. En je zal wel moeten ook, want toetsenbord ondersteuning ontbreekt volledig. Gelukkig werkt de game goed met meerdere soorten gamepads, het is namelijk een Games for Windows Live-game wat betekent dat de Xbox 360-controllers met draad of met een draadloze ontvanger in je PC hoe dan ook direct perfect werken, maar ook een Logitech Precision 2 (een op de DualShock gebaseerde gamepad) werkte perfect. Standaard werden niet overal de juiste knoppen ontdekt, maar het was simpel aan te passen zodat alle knoppen goed overeen kwamen. In-game wordt alles in principe aangegeven aan de hand van een Xbox 360-controller (dus “druk op B om terug te gaan” ), maar in de moves-lijst echter niet, hier worden de moves aangegeven met behulp van van icoontjes die aangeven of je moet slaan of schoppen.

Uniek aan de PC-versie is dat het mogelijk is om de graphics aan te passen met behulp van drie grafische filters, te weten Watercolor, Poster en Brushstroke. Hoewel de filters bijna geen impact op de performance van het spel hebben (hier later meer over), voegen ze toch ook weinig toe. Het effect is heel erg subtiel, zo subtiel zelfs dat ik denk “nou, dat hadden ze best wat dikker er bovenop mogen leggen”, en eigenlijk ook niet zo boeiend, van een echte toevoeging kun je dan ook niet echt spreken. Wat wel opvalt is dat de game strak in elkaar zit, op mijn eigen PC draait de game steevast boven de 60 frames per seconde terwijl ik alle grafische opties op maximaal heb staan, inclusief anti-aliasing. Nu moet natuurlijk wel gezegd worden dat er in mijn PC een vrij recente grafische kaart zit, maar ook de minimale systeemeisen vallen mee en ik heb er alle vertrouwen in dat de game ook op mindere systemen goed werkt. Helaas heb ik dit door tijdsgebrek niet kunnen testen, maar dat kun je gelukkig zelf ook doen voordat je besluit de game te kopen door de benchmark te downloaden.

Zoals een game van deze tijd beaamt ondersteunt Street Fighter IV ook multiplayer over internet, naast natuurlijk het offline elkaar neerslaan. Het spel maakt hiervoor gebruik van het Games for Windows Live-netwerk, waarvoor een gamertag nodig is. Saillant detail is ook dat je zonder dat je bent aangemeld met je gamertag je niet op kunt slaan. Dit betekent niet dat je per se online moet zijn om voortgang te kunnen boeken, je kunt jezelf ook offline aanmelden, maar je komt in de praktijk dus niet onder het aanmaken van een gamertag uit. De online multiplayer zelf was helaas niet te testen, de door Capcom geleverde versie bevatte geen online mogelijkheden dus naar hoe de game online presteert blijft het gissen. Feit is wel dat er gebruik gemaakt wordt van hetzelfde netwerk als op de Xbox 360 waarbij de game meer dan prima te spelen is, en dat het netwerk zich ook al op de PC heeft bewezen met meerdere spellen. Afhankelijk van het succes van de game verwacht ik dan ook dat het altijd wel mogelijk moet zijn om redelijk snel een game te kunnen vinden, en dat deze redelijk lag-vrij te spelen valt. Dit is echter niet getest, dus definitieve uitspraken kan ik hierover niet doen.