Annie\'s Wild Shot

Morthill

Sinds de Wii lijken meer developers zich te realiseren dat spelletjes die het bij het grote publiek goed doen, niet te moeilijk hoeven zijn. Dan doel ik niet op de moeilijkheidsgraad, maar op de diepgang van de controls. Simpel is vaak het beste en
juist door een eenvoudig te leren besturing te combineren met uitdagende levels, houd je mensen erg lang zoet. Tecmo heeft dat blijkbaar ook door en brengt ons Annie\'s Wild Shot voor de iPhone en iPod Touch. Een soort on-rails shooter in het Wilde Westen met een pittige jonge dame en haar hondje in de hoofdrol.

Als er een verhaal achter Annie\'s Wild Shot zit heb ik het niet kunnen ontdekken, maar heel relevant is dat natuurlijk niet. Het komt er gewoon op neer dat Annie in situaties terecht komt waarin ze moet proberen wat gezochte criminelen op te pakken en natuurlijk laten die dit niet zomaar gebeuren. Elk level is onderverdeeld in drie sublevels en een bonuslevel. In het eerste level mag je in een Western stadje een hoop voetvolk beschieten, waarna je doorgaat naar de achtervolging om te eindigen in de bossfight. De achtervolgingen zijn allemaal anders en passen perfect in de Westernsfeer. Zo zul je achter huifkarren en stoomtreinen aanzitten en in donkere saloons vijanden beschieten.

De gewone levels zijn vrij eenvoudig en bestaan uit drie schermen waar je tussen kunt switchen door te tilten of op de knoppen te drukken. Je krijgt een waarschuwing als er vijanden verschijnen, zodat je niet continu rondklikt zonder dat je weet waar je eigenlijk moet schieten. De bossfights zijn wat anders en vereisen vooral reactievermogen. Ze hebben ieder hun eigen stijl en allemaal ogen ze erg leuk. Zo zal de eerste baas verfblikken uit een huifkar gooien en als je die niet kapot schiet zal je scherm onder de verf zitten. Dit kun je er natuurlijk afvegen, maar dan ben je wel even kwetsbaar. De volgende zal weer bommen de lucht in lanceren en natuurlijk kun je omhoog kijken en deze opblazen, maar dan kan het gewone voetvolk je weer beschieten vanaf de trein, waar je dan niet naar kijkt. Na elke bossfight krijg je een bonuslevel waarin je met oneindige ammunitie moet proberen zoveel mogelijk muntjes te raken voor punten.

De besturing van Annie\'s Wild Shot is erg eenvoudig. Door te drukken op het touch-screen vuur je je revolver af en door te sliden over de ammobar herlaad je. Je krijgt punten voor elke badguy die je raakt en als je er meerdere achter elkaar raakt zonder te hoeven herladen scoor je een multiplier, waardoor je nog meer punten scoort. Het is dus te adviseren om pas te herladen wanneer je door je ammo heen bent. Geraakte vijanden droppen nog wel eens medkits of andere waardevolle items waar je op kunt schieten voor punten of health. Het is allemaal extreem eenvoudig, maar naarmate je verder komt wordt het gelukkig allemaal wat uitdagender. Zeker de laatste bossfights vereisen toch dat je vingervlug bent, want de vervaarlijke items komen in een razendsnel tempo op je af. Ben je klaar met de game, dan kun je altijd de individuele levels nog eens naspelen om highscores neer te zetten; ze kosten weinig tijd, dus het is goed mogelijk om lekker even tussendoor een rondje te spelen.

Annie\'s Wild Shot is een erg simplistische game die iedereen zo kan oppakken en spelen. De vermakelijke grafische stijl en originele bossfights zorgen ervoor dat alles als een leuk geheel aanvoelt. Het is jammer dat er maar vier levels zijn, een paar extra had de game zeker wel verdiend en zou er voor zorgen dat je er net wat langer zoet mee bent. Op dit moment kost de game maar €0,79 en in dat opzicht is er ook geen enkele reden om deze game niet te downloaden. Deze aanbieding is nog geldig tot 9 juli, daarna mag je een paar euro meer ophoesten. Je hebt dan nog steeds een leuke titel en als je ervan houdt om highscores neer te zetten dan zal Annie\'s Wild Shot je nog wel even zoet houden.