7.62 High Calibre

Christophe (SpankmasterC)

Nadat Egamer een zenuwinzinking heeft gekregen van The Tomorrow War en 4x4 Hummer was het aan mij om de derde game uit de stal van 1C Company te testen. En laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: 7.62 High Calibre heeft ongeveer dezelfde kwaliteit als de andere twee games.

Het spel is een typisch voorbeeld van Oost-Europese verneukte ontwikkeling. Het voelt eigenlijk alsof je terug gaat in de tijd met dit spel. We zijn tegenwoordig zo verwend met dingen als tutorials, een boeiend verhaal, een duidelijke interface, logische controls, goed geluid, toffige graphics en interessante gameplay, dat we soft zijn geworden. In Oost-Europa laten ze ons graag zien dat het ook anders kan en dit spel staat volgens mij voorop in de mars tegen vooruitgang in videogames.

[

Het begint al met van die kleine dingen, zoals dat je in het autorun-menu van de DVD niet de optie kunt kiezen om het spel te spelen. Eenmaal in het spel vallen de laadtijden voor het menu op en het volledig ontbreken van een tutorial. \'Read the Fucking Manual\' denk je dan, maar ook daarin ontbreekt het aan spelopzet; nergens wordt de interface uitgelegd. Je krijgt slechts vier pagina\'s aan keybindings meegestuurd; handig.

Maar goed, ervaren als ik ben start ik dus maar direct een nieuw spel en kom ik meteen in een soort character-creator. Alleen kan ik niets aan mijn karakter zelf doen maar alleen wat punten uitdelen aan verschillende wapenkunden. Goed, ik maak van mezelf een beetje een stealthy-sniper, start het spel en BAM! Geen voice-acting, maar wel hele lange lappen tekst. Volgens mij moet ik een of andere Rus op gaan zoeken. Dus ik loop het stadje door, praat met wat mensen, word niks wijzer, zoek uit hoe ik godsnaam kan schieten. Na een twintigtal klikjes van mijn muis, heb ik dan eindelijk een pistool in mijn handen en een dode politieagente op de grond. Een paar minuten later lig ik zelf op de grond; blijkbaar ben ik geraakt door een kogel en ben ik in shock, kan ik niet meer bewegen en schieten er allemaal politieagenten op me. Dit kan ik allemaal niet zien omdat heel mijn scherm roze is, maar volgens mij ben ik op een gegeven moment dood aangezien ik opeens weer in het hoofdmenu zit.

We kunnen er kort over zijn dat dat niet echt een succes was. De tweede keer probeer ik op nog wat meer knopjes te drukken en kom ik er achter dat je ook naar andere steden kunt reizen om daar naar informatie te zoeken over de illustere Rus! Dus ik klik vrolijk op een dorpje en zie heel langzaam een stipje zich verplaatsen over de kaart. Ik versnel de tijd en BAM! Blijkbaar wordt mijn bus overvallen. Dus ik ga weer schieten op mensen, als opeens al mijn tegenstanders in vraagtekens veranderen en even later weer heel mijn scherm roze wordt. Nadat ik het nog een paar keer probeer om informatie over de Rus te krijgen van de bevolking (door wie ik iedere keer word uitgekafferd) en probeer te reizen naar andere steden geef ik het maar op. Dit spel is gewoon helemaal niets.

Mooier dan dit wordt het niet. Eigenlijk heb ik het nog nooit zo mooi gezien. Misschien valt het allemaal toch wel mee?