Virtua Tennis 2009

Stefan (Nebo)

Als ik mijn favoriete sport zou moeten kiezen, dan zou dit zomaar tennis kunnen zijn. Ik heb mijn hele leven gezwommen en vind het nog altijd heerlijk om in het water te liggen, maar je mag me op ieder moment van de nacht wakker maken voor een potje tennis (mits mijn tegenstander de bal ook enigszins fatsoenlijk kan terugslaan). Ik zit altijd met plezier op de bank wanneer er weer een Grand Slam-toernooi langskomt op tv. Momtenteel is dit Roland Garros. Een mooi moment voor SEGA om met Virtua Tennis 2009 te komen. De game komt uit voor de Xbox 360, Playstation 3 en Nintendo Wii. Vandaag bekijken we de Xbox 360-versie.

De wereld van het gamen kent momenteel twee grote tennisseries, te weten Top Spin en Virtua Tennis. Kenners weten dat Virtua Tennis een stuk meer arcade is dan Top Spin. Dit betekent echter niet dat Virtua Tennis zomaar te spelen is door de gemiddelde gamer. De leercurve van Virtua Tennis 2009 ligt dan ook aardig hoog. In principe kun je direct aan de slag met een lekker potje tennis, maar wil je echt goed worden, dan zul je aardig wat uurtjes in deze game moeten steken. Gelukkig heeft Virtua Tennis 2009 genoeg te bieden om gamers dan ook daadwerkelijk flink wat uurtjes bezig te houden. Te beginnen met de World Tour modus.

In de World Tour modus creëer je om te beginnen je eigen tennisser of tennisster. In mijn geval was het een schone deerne met fel roze haar. Je kiest je thuisbasis en je wordt gedropt in een menu in de vorm van een wereldbol. Vanaf hier moet jij je een weg omhoog tennissen naar de top. Op deze wereldbol zijn veel dingen te doen. Je kunt meedoen aan toernooien, trainen, meedoen aan verschillende minigames of een gewone wedstrijd spelen. Deze activiteiten hebben invloed op de energie van je tennisser/tennisster. Geregeld een dagje rusten in jouw thuisbasis, op vakantie gaan of een energiedrankje kopen is aan te raden. Naast energiedrankjes en vakanties is het mogelijk om je geld uit te geven aan het customizen van je karakter. Waar Virtua Tennis in mijn optiek in uitblinkt, zijn de minigames. Deze minigames lopen uiteen van het ontwijken van gigantische tennisballen tot het spelen van een potje biljart op een tennisbaan. Elke minigame is bedoeld om een bepaalde eigenschap van je karakter te trainen. Het ontwijken van tennisballen traint het voetenwerk en het biljarten traint het serveren van de bal. De minigames zijn stuk voor stuk verslavend en namen bij mij veel tijd in beslag.

Ben je de World Tour zat, dan heeft Virtua Tennis nog meer opties om je zoet te houden. Een potje tennis tegen een vriend vanaf de bank bijvoorbeeld. Er kan gekozen worden uit de grote namen van het tennis en in tegenstelling tot de voorgaande game zit er geen verschil in de keuze tussen verschillende versies van Virtua Tennis 2009. Op de animaties na zitten er maar weinig voelbare verschillen in de spelers. Dit is in principe niet heel erg, maar het was leuk geweest als de speelstijlen wat meer zouden verschillen. Multiplayer is vaak alleen leuk als je tegenstanders ongeveer even goed zijn. Virtua Tennis is hier echt een prachtig voorbeeld van. Wellicht dat een double dan een goed idee is, al heb je dan ook te maken met een handicap. Heb je geen vrienden? Geen zorgen, Virtua Tennis kent namelijk ook een online modus. Helaas zijn de opties hier zeer gering en lijkt deze mogelijkheid er maar wat snel in gegooid te zijn. Ben je eenmaal een potje aan het spelen tegen een waardige tegenspeler en deze blijft ook de gehele wedstrijd aanwezig, dan valt er gelukkig nog wel genoeg plezier aan te beleven.