inFamous

koei

Stel je voor, je hebt een heel normaal leven als koerier. Een pakketje hier, een pakketje daar... Niets bijzonders totdat je een keer een verkeerd pakketje bezorgt waarin een bom blijkt te zitten en je de halve stad wegblaast. Vreemd genoeg is alles weggevaagd of kapot en zijn er vele doden, maar jij hebt alleen wat schrammetjes. Dit is wat Cole op een dag overkomt. Empire City, ground zero, wordt afgesloten van de buitenwereld en gangs nemen de straten over. Gelukkig ontdekt Cole al snel dat hij aan de bom wat extra vaardigheden heeft overgehouden. Zijn handen zijn elektrisch geladen en hij kan stroomstoten schieten. Aan cole dus de taak om Empire City weer overeind te helpen. Of toch liever de afgrond in?

Het spel is opgezet als een soort sandbox-game met verschillende missies. De hoofdmissie wordt aangegeven met een blauw icoontje waardoor je gemakkelijk verder kunt met het verhaal. Er zijn echter ook vele zijmissies waarmee je delen van de stad vrij kunt spelen waardoor de bendes er niet zo snel meer zullen komen. De stad bestaat uit drie wijken met elk hun eigen bende, die in totaal uit 84 stadsdelen bestaan. Er zijn een aantal verschillende type missies zoals het neerschieten van wat bendeleden, het verwoesten van spionageapparatuur en het bespioneren van bendeleden. De volgorde waarin je de stadsdeelmissies doet, als je besluit ze te doen, kun je zelf beslissen. Er is in ieder geval genoeg afwisseling in de missies om ze interessant te houden.

In inFamous zul je moeten kiezen tussen goed of kwaad. Wil je de held gaan uithangen, of ben je toch liever de slechterik die iedereen angst inboezemt? Beide hebben een wezenlijke invloed op de gameplay. Als held zullen de mensen je namelijk om hulp vragen en je indien mogelijk helpen. Ze zullen posters ophangen om je te eren en aan alles merk je dat ze blij zijn dat je er bent. Ga je echter de kwade kant op dan krijg je er opeens een lading vijanden bij. Terwijl je de Reapers of andere bendeleden bevecht bekogelt de bevolking je met stenen en mensen schelden je uit. Naast de omgeving krijg je als goede of slechte Cole ook andere mogelijkheden. Je begint namelijk als neutrale Cole, maar door je acties kun je goed of slecht worden, en van beide zijn er drie gradaties. Afhankelijk van de gradatie die je hebt kun je power-ups kopen voor je krachten. Ben je behulpzaam dan kun je positieve power-ups kopen van je verzamelde XP waardoor je bijvoorbeeld met een granaat tegelijkertijd je slachtoffers kunt vastbinden, terwijl de negatieve power-up van dezelfde kracht ervoor zorgt dat de stukken van de ontplofte granaat weer opnieuw exploderen waardoor je veel extra slachtoffers maakt. De goede power-ups zijn alleen te gebruiken als goede Cole en vice versa en je kunt je verdiende XP maar één keer uitgeven. Goed nadenken over welke kant je op gaat is dus erg belangrijk want als middelmatige held vallen je power-ups nogal tegen

De keuze voor goed of slecht gaat deels door kleine acties. Mensen vinden het niet zo fijn als je ze elektrocuteert of al het leven uit ze zuigt, terwijl ze het wel erg kunnen waarderen als je ze healt als ze gewond zijn. Op sommige momenten in het spel moet je echter duidelijkere keuzes maken. Zo wordt er helemaal aan het begin van het spel een voedselpakket gedropt. Je kunt er voor kiezen om deze met de bevolking te delen, of om het allemaal met geweld op te eisen. In sommige stadsdelen kun je kiezen uit een goede of slechte missie om het stadsgebied mee te veroveren, wat uiteraard ook invloed heeft op Cole. Over het algemeen kan gezegd worden dat spelen als goede Cole iets gemakkelijker is omdat de omgeving je dan niet tegenwerkt en soms zelfs helpt. De moeilijkheid is wel om niet slecht te doen, wat al snel kan gebeuren als je een granaat richting de bad guys gooit. Slecht doen is daardoor een stuk makkelijker, maar je zal merken dat je health snel naar beneden zakt als de menigte stenen naar je gooit terwijl je ondertussen ook met Reapers in gevecht bent, waardoor slecht zijn een stuk moeilijker is.

Gedurende het spel zul je steeds meer krachten unlocken. Je begint in een kale stad waar alle elektriciteit is uitgevallen. Door de riolen in te gaan kun je de stroom in een gebied weer herstellen en leer je een nieuwe vaardigheid. Deze riool-levels zijn tegelijk een soort tutorials die je met je nieuwe kracht leren om te gaan. Eenmaal boven de grond is de stroom dan weer hersteld en kun je ook daar je nieuwe krachten gaan uitproberen. Krachten die je tot je beschikking krijgt zijn bijvoorbeeld stroomgranaten gooien, rails grinden en zelfs het oproepen en besturen van zeer plaatselijke bliksem. Het gebruiken van deze krachten kost echter wel energie. Linksboven in het scherm staat een energielijn waaraan je kunt zien hoeveel energie je over hebt. Ben je bijna leeg dan kun je dit aanvullen door naar een stroomkastje of ander elektrisch straatmeubilair te lopen en even bij te tanken. Zelfs de accu van auto’s kun je leeg trekken alleen krijg je hier niet zoveel stroom uit. Als je het slechte pad op gaat kun je ook nog de energie uit mensen zuigen in uiterste nood. Gedurende het spel kun je je energielijn vergroten door brokstukken te vinden die her en der over de stad verspreid liggen, meestal ergens bovenaan een gebouw. Gelukkig kun je hier meestal erg gemakkelijk bij komen doordat Cole naast elektrische krachten ook opeens erg atletisch is geworden en zonder problemen alle gebouwen op kan klimmen. Tussen veel gebouwen hangen stroomkabels waarover je snel van gebouw naar gebouw kunt bewegen. Zeker als je rail grinden hebt vrijgespeeld kun je zo erg snel door de stad bewegen. Ook de rails van de trein en de trein zelf kun je hier natuurlijk voor gebruiken. Een auto pikken is echter niet mogelijk maar dankzij deze transportmiddelen ook niet echt nodig.

Een punt waar veel kritiek op is geweest is de taal van de game. In principe is inFamous helemaal Nederlandstalig, maar je kunt een patch downloaden waarmee de taal ook veranderd kan worden naar Engels. De Nederlandse vertaling is desondanks ook erg goed te spelen, alleen de stem van Dallas, de stem van de overlevenden, vond ik maar irritant. Opvallend waren ook de teksten die soms naar je geschreeuwd werden door de bevolking. Er is een groot blik voice actors open getrokken die elk zeer veel verschillende zinnen hebben ingesproken waardoor je erg veel afwisseling tegen komt. Ook de uitspraken die gedaan worden zijn wel opvallend zo ben ik een aantal keer uitgescholden voordat ik de goede kant op ging en nog steeds maken mensen af en toe erg onaardige opmerkingen. Niets dan lof dus voor de hoeveelheid voice acting in de game, zowel in het Nederlands als in het Engels.