Pokémon Platinum

Cengizhan (CengizMan)
Pokémon Platinum is een verlenging van Pokémon Diamond en Pearl. De verlenging voegt niet alleen verschillende nieuwe elementen aan het verhaal toe, maar heeft ook een grafische update gekregen. Hier zal ik straks meer over vertellen. Zal ik beginnen met het vertellen over het doel van de game?

Niet zo heel verrassend is het dat de gameplay van Pokémon Platinum vrij identiek is aan die van Diamond en Pearl. Je begint nog steeds als een Pokémontrainer die zijn eerste Pokémon krijgt en begint aan een lange reis. In deze reis heb je het doel alle Pokémon te vangen, acht gymbadges te verzamelen en een onverslaanbaar team te creëren. Pokémon kun je vangen door ze te verzwakken en vervolgens een PokéBall te gebruiken. Je bent echter niet beperkt tot één soort PokéBall. Nee. Je hebt nog tientallen verschillende PokéBallen die allemaal speciale effecten hebben. Zo heb je bijvoorbeeld de Ultra Ball met een hogere catch-ratio en de Net Ball, die sterker is tegenover Insect- en Water-Pokémon. Sommige Pokémon komen alleen voor als het nacht is. De game zal via de interne klok van de Nintendo DS de game veranderen. Zo is het nacht als je om tien uur \'s avonds speelt. Eenmaal een Pokémon gevangen, kun je deze in je party stoppen en trainen. Tegen bepaalde eisen, zoals een bepaald level, evolueren sommige Pokémon. Als een Pokémon evolueert, is deze sterker en heeft hij vaak de mogelijkheid om nieuwe aanvallen te leren. Met 493 Pokémon, waarvan 90% een evolutie heeft, kun je je wel voorstellen hoeveel diepgang de game heeft. Pokémon levelen door middel van ervaringspunten. Ervaringspunten zijn te verdienen door andere Pokémon te verslaan. Als je levelt krijg je de mogelijkheid om nieuwe aanvallen te leren. Alle aanvallen hebben, net zoals de Pokémon, verschillende types. Zo zal een elektrische Pokémon als Pikachu vooral elektrische aanvallen leren en leert een vuur-Pokémon als Chimchar voornamelijk vuur-aanvallen. Het ene type is sterker tegen het ander, waardoor het niet slim is om een team te hebben van dezelfde soort. Alle gymleaders zijn ook gespecialiseerd in één type. De eerste gym is bijvoorbeeld gespecialiseerd in steen-type, en de laatste in elektrische Pokémon. Als je een team hebt van Pokémon die zwak zijn tegen een specifiek type, zul je hard op je bek gaan. Maar als je één goede Pokémon hebt met het juiste type, zijn de gyms ook erg makkelijk te verslaan. Na het verslaan van een gymleider krijg je een badge. Alle gymbadges hebben een ander effect. Zo zullen, als je de tweede gymbadge hebt, geruilde Pokémon je tot level 30 gehoorzamen. Naast deze effecten zul je ook Hidden Machines kunnen gebruiken. Deze HM\'s zijn aanvallen die je buiten gevechten kunt gebruiken. Als je de eerste gymbadge hebt, kun je bijvoorbeeld stenen kapot maken met de HM \'Rock Smash\'. Eenmaal alle gymbadges bemachtigd kun je de Elite Four uitdagen. De Elite Four zijn vier mensen die, net als gymleiders, gespecialiseerd zijn in bepaalde types. De Elite Four moet je achterelkaar verslaan, om vervolgens tegen de Champion te vechten.