Grand Theft Auto: Chinatown Wars

Stefan (Nebo)

De Grand Theft Auto-franchise begon met het vogelvluchtperspectief. Enkele jaren terug verscheen de eerste driedimensionale Grand Theft Auto in de vorm van Grand Theft Auto III. Vorig jaar kondigde Rockstar aan dat de serie terug gaat naar zijn roots met Grand Theft Auto: Chinatown Wars, inclusief vogelvluchtperspectief. Sinds kort ligt deze game in de schappen en wij gaan eens voor jullie kijken of de game weet te imponeren met zijn klassieke maar toch vernieuwende invalshoek.

In Grand Theft Auto: Chinatown Wars kruip je in de huid van Huang Lee, een vijfentwintigjarige Aziaat. Nadat zijn vader wordt vermoord, besluit hij terug te keren naar zijn geboortestad met een zwaard dat zijn vader gewonnen heeft met een kaartspel. Hij is van plan om het zwaard in de familie te houden door het aan zijn oom te geven. Wanneer hij aankomt raakt hij betrokken bij een vuurgevecht en wordt hij ontvoerd door twee vreemde figuren. Zij lozen de auto in het water in de wetenschap dat Huang Lee dood is, maar hij doet alsof. Vanaf het moment dat de auto bumpertje onder gaat, neem jij de controle over Lee. Meteen valt op dat Rockstar Games de touchscreen zeker gaat gebruiken, want met een paar ferme tikken op het onderste scherm breekt de voorruit van de auto en kan ik ontsnappen. Terwijl de auto als een fiets in de Amsterdamse grachten aan het zinken is, klim ik op de dichts bijzijnde pier. Wat een entree tot de meest prestigieuze stad uit een videogame ooit; Liberty City.

Beroofd, bijna vermoord en doorweekt bereik ik mijn lieve oom die mij meteen op pad stuurt om dood en verderf te verspreiden. Vanaf dat moment ben ik druk bezig zijn met missies die uiteenlopen van het stelen van een busje met drugs tot het infiltreren in het hart van een rivaliserende partij. Via e-mail komen opdrachten binnen om langs te komen voor een nieuwe missie. Deze e-mails zijn te openen via de PDA die bediend kan worden via de touchscreen. Op het onderste scherm van de Nintendo DS is altijd een radar aanwezig die aangeeft waar de speler zich bevindt bent. Één klik hierop en het volledige navigatiesysteem verschijnt. Aan de linkerkant van het scherm staan alle belangrijke punten op de kaart netjes gecategoriseerd weergegeven. Dit zorgt ervoor dat spelers altijd een paar klikken verwijderd zijn van het zien van de snelste route. Voor extra duidelijkheid is het mogelijk om in de opties ook navigatie op het bovenste scherm aan te zetten. Daardoor verschijnen er pijlen op de weg op het bovenste scherm en kun je voor details op je onderste scherm terecht. Na een uurtje missies doen was ik op tien procent in de verhaallijn, maar gelukkig is er nog veel meer te doen in Liberty City.

27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000\" width=\"437\" height=\"288\" id=\"viddler_d5b5e2c0\">