Wallace and Gromit: Fright of the Bumblebees

Astrid (lizardtattoo)
Wallace en Gromit behoeven eigenlijk geen introductie, maar voor wie ze niet kent: Wallace is een wat klungelige uitvinder die met zijn hond Gromit allerlei avonturen beleeft in een aantal claymation-films en filmpjes. Na een paar middelmatige actionadventures rond dit Britse duo verwierf Telltale Studio (eerder bekend van onder andere de Sam&Max-adventures en Strong Bad) de rechten om een episodische adventure met Wallace en Gromit te maken. Al snel kwamen de twijfels, begrijpt een Amerikaanse studio Britse humor wel voldoende, om de serie eer aan te doen?

Wallace & Gromit\'s Grand Adventures bestaat uit vier afleveringen, de eerste daarvan heet Fright of the Bumblebees. De namen van de andere delen zijn ook al bekend: The Last Resort, Muzzled en The Bogeyman. De planning is om iedere maand een aflevering uit te geven. In eerste instantie op de PC, later ook op Xbox Live Arcade. In Fright of the Bumblebees heeft Wallace een briljant nieuw plan bedacht om geld te verdienen: een pijplijn die honing bij de mensen thuis brengt. Hij heeft een zwerm bijen in zijn kelder en voedt ze met geconcentreerde bloemenpollen. Als zijn eerste klant een grote order plaatst, moet hij in zeer korte tijd heel veel bloemen bij elkaar zien te krijgen.

In het spel speel je afwisselend met Wallace en Gromit. Je bestuurt ze met de WASD-toetsen en met de muis wijs je voorwerpen of personen aan waarmee je iets wil doen. Hier moet je er aan wennen, vooral in het begin loop je voortdurend tegen muren op of ga je de heel andere kant op dan je van plan was. Gelukkig zijn de omgevingen compact gehouden zodat je niet veel hoeft te lopen. Het spel begint met een tutorial om je een beetje vertrouwd te maken met dit systeem, en als je eenmaal door hebt hoe het werkt kun je er prima mee uit de voeten. Er zit een puzzel in die wat behendigheid vereist, maar je kunt het oneindig vaak blijven proberen en je wordt niet bestraft voor mislukte pogingen. Die zijn trouwens eerder het gevolg van niiet logisch nadenken dan van slechte timing.

Met de humor zit het wel snor. Deze sluit perfect aan op de claymation-filmpjes. Hoewel de stemacteur niet de ´originele´ Peter Sallis is, doet zijn vervanger het zo goed dat je het verschil nauwelijks merkt. Het spel is natuurlijk niet gemaakt met echte kleipoppetjes, maar het lijkt wel \'net echt\' doordat er hier en daar kleine onvolmaaktheden zijn aangebracht (bijvoorbeeld \'korrels\' in de klei). Liefhebbers van de Wallace & Gromit-filmpjes kunnen zich dan ook geen buil vallen aan deze game. Doen de filmpjes je niet veel, of ken je ze misschien niet eens, dan is het een leuke adventure. Het is wel wat aan de makkelijke kant, zelfs als je in het menu het hint-systeem uitschakelt. Toch biedt het spel een paar uur speelplezier. Anders dan bij Sam & Max is het niet mogelijk een losse aflevering te kopen. De vier afleveringen samen kosten 30 dollar (22,50 euro). Je bent dan iedere maand verzekerd van een nieuwe aflevering en aan het eind van het seizoen krijg je ze naar keuze tegen betaling van de portokosten ook nog eens op een schijfje thuisgestuurd.

De eerste aflevering van Wallace & Gromit\'s Grand Adventures, Fright of the Bumblebees, biedt een paar uur uitstekend vermaak. Het is wel even wennen aan de besturing, die is wat onhandig. Wil je eerst weten of het wat voor je is, download dan op de officiële site de demo.