Deadly Creatures
Het is meerdere malen gebleken dat developers voor de makkelijke weg kiezen wanneer het gaat om de Nintendo Wii. Minigames hier, een port met motioncontrol daar. Rainbow Studios is hier met Deadly Creaturs absoluut niet in meegegaan. In de game bestuur je het ene moment een harige tarantula, en het andere moment bestuur je een knisperende schorpioen. In het intro-filmpje zien we twee mensen die bezig zijn met rare dingen. De stemmen van deze mensen zijn overigens ingesproken door Billy Bob Thornton en Dennis Hopper. Wat ze doen weten de spin en de schorpioen niet, maar het lijkt ze verder weinig te schelen. De spin en de schorpioen zijn meer bezig met overleven en met het uitschakelen van hun vijanden. Pas aan het einde van het spel zul je zien wat die twee mannen aan het doen zijn. We beginnen de game als de tarantula. Hij is zojuist aangevallen door de schorpioen in kwestie en moet zijn weg naar buiten terug vinden. Op het moment dat ik begin te lopen met dat beest krijg ik de kriebels. Daaruit blijkt wel hoe realistisch de karakters uit deze game bewegen. Een tijdje geleden verscheen er een video waarin voor de grap werd gesuggereerd dat men bij Rainbow Studios aan de hand van motion capture de bewegingen van de schorpioen één op één over hebben kunnen nemen. Je zou echter haast denken dat dit klopt. De kruiperige beestjes in Deadly Creatures bewegen niet alleen heel realistisch, ze zien er ook nog eens heel gedetailleerd uit. De tarantula heeft zelfs afzonderlijke haartjes op zijn benen.
Afijn, ik was dus begonnen als de tarantula. Ik kan nog niet veel meer dan lopen, springen en een paar aanvallen, maar gaandeweg zul je punten verdienen bij het verslaan van kevers, andere spinnen en zelfs salamanders. Zo leer je nieuwe aanvallen en trucjes, zoals een heuse spin-attack (grapje van de makers) en kun je op een gegeven moment over het plafond wandelen zodat je op meer plekken kunt komen. Na het eerste level en een confrontatie met een slang kom ik als tarantula weer oog in oog met de schorpioen. De schorpioen kruipt door een gat dat instort en daarmee eindigt het eerste level. Vanaf dat moment bestuur ik de schorpioen die zich nu aan het begin van een grot bevindt en maar één kant op kan.