House of the Dead: Overkill

Stefan (Nebo)

In 1996 worden de arcadehallen voor het eerst geteisterd door de Zombies die House of the Dead met zich mee bracht. In deze arcade shooter gaan AMS agenten Thomas Rogan en G op pad om het duistere plan van Dr. Curien de kop in te drukken. Hij wil met zijn leger van zombies de wereld overnemen, niet bepaald een nobel plan dus. Twee jaar later worden de arcadehallen weer onveilig gemaakt; House of the Dead 2 komt uit. Vele jaren later krijgen de Xbox en PC The House of the Dead III. De Wii kreeg zijn eerste House of the Dead in de vorm van een remake van het tweede en derde deel gebundeld. Dit jaar is agent G weer van de partij in een volwaardig nieuw deel in de serie: House of the Dead: Overkill. Is met zijn vieren op zombies knallen in deze game net zo leuk als het klinkt?

Net als de vorige The House of the Dead-game is The House of the Dead: Overkill een on-rail shooter. Even voor de mensen die niet bekend zijn met dit soort games: een on-rail shooter is een shooter met vooraf bepaalde vooruitbeweging. De speler heeft dus alleen tot op zekere hoogte controle over waar hij kijkt en schiet en niet waar hij of zij heen loopt. Zoals net al gemeld is AMS agent G weer terug om de, zoals hij ze noemt, mutanten een kopje kleiner te maken. Hij krijgt deze keer hulp van Isaac Washington, een veelvloekende detective met een temperamentsprobleem. Samen gaan ze achter de zogeheten Papa Ceasar aan om zijn duivelse plannen tegen te gaan. Gaandeweg ontdek je dat G en Isaac niet de enigen zijn die een appeltje te schillen hebben met Papa Ceasar. Varla Guns is een stripper met twee grote guns en haar pistolen mogen er ook zijn. Zij heeft ook zo haar eigen reden om wraak te willen.

De storymode bestaat uit zeven levels met elk een andere setting. Agent G en Isaac zullen zich een weg moeten banen door zompige moerassen, claustrofobie opwekkende gevangenissen en meer. De opbouw van een level is continu hetzelfde: je bekijkt de grappige intro, baant je een weg door het level, bekijkt een grappige intro voor de slijmerige bossfight, verslaat de boss, kijkt de afsluitende cutscene en voilà; level voltooid. Om je een weg te banen door het level zijn natuurlijk wapens nodig. Aan het begin van de game zul je het moeten doen met een magnum, maar al snel heb je genoeg geld verzameld voor een shotgun, een UZI, een automatische shotgun en een M8 assaultrifle. De wapens zijn te upgraden in verschillende categorieën, waaronder het aantal kogels dat het wapen kan bevatten en de schade die het wapen doet. Spelers kunnen aan het begin van een level de twee wapens kiezen die zij mee willen nemen. Zelf was ik erg te spreken over de combinatie magnum/shotgun maar zo zal iedereen zijn eigen favoriete combinatie hebben. Afijn, het belangrijkste onderdeel is natuurlijk het aan gort schieten van zombies. Zodra jij je wapens hebt gekozen en het introfilmpje hebt bekeken is het dan ook zover; tijd om een lekker potje te knallen. Zombies komen je van alle kanten bestormen. Zoals het een zombie betaamd hebben deze onvriendelijke randdebielen geen verweer tegen headshots, maar ook een paar schoten in de torso of ledematen krijgt ze wel klein.

Naast zombies schieten, kun je ook op verschillende voorwerpen schieten. Zo verschijnen er af en toe gouden hersenen in beeld die kapotgeschoten moeten worden voor extra punten. Verder liggen er hier en daar healthpacks, granaten en iets wat door het leven gaat als Slomofo. Deze power-up is vermoedelijk een combinatie tussen slowmotion en motherfucker, een woord dat veelvoudig gebruikt wordt door Isaac. Slomofo vertraagt de tijd voor een korte periode, zodat jij enkele welgerichte headshots kan maken. Spectaculaire en heerlijke beelden gegarandeerd.