New Play Control! Pikmin

koei

In juni 2002 verscheen er een nieuw spel voor de Nintendo GameCube. Geen nieuw deel in een bekende franchise, maar een compleet nieuw innovatief spel dat erg positief onthaald werd. Tegelijk met mijn GameCube kocht ik dan ook Pikmin, het spel waar het over gaat. Hoewel de originele Pikmin dus al bijna zeven jaar oud is en zelfs al een opvolger (ook voor de GameCube) heeft gekregen, heeft Nintendo toch besloten om het spel opnieuw uit te brengen voor de Wii.

Een beetje een vreemde keuze is dat eigenlijk wel, aangezien de GameCube-versie van Pikmin ook gewoon op de Wii gespeeld kan worden en er inhoudelijk niets aan de game veranderd is. Toch is er iets voor de keuze van Nintendo te zeggen. De GameCube is nooit echt populair geworden, terwijl de Wii toch al erg veel huiskamers heeft veroverd. Genoeg potentiële kopers dus die het origineel nooit gespeeld hebben en dat terwijl Pikmin zeker de moeite waard is, zeker met de nieuwe Wiimote-besturing.

Mocht het nog niet duidelijk genoeg zijn dan zal ik het nog één keer herhalen: deze Wii-versie is naast de nieuwe besturing identiek aan de GameCube-versie. Verwacht dus geen nieuwe levels, opgepoetste graphics of nieuwe Pikmin. Alles is precies hetzelfde zoals in de GameCube-versie: dezelfde textures die gezien de huidige standaard gewoon erg lelijk zijn en dezelfde levels en puzzels. Heb je de GameCube-versie van Pikmin al liggen, skip deze versie dus gewoon. Goed, nu verder voor de mensen die nog niet bekend zijn met de schattige Pikmin en hun mogelijkheden.

Pikmin speelt zich af op een onbekende planeet waar het ruimteschip van Olimar is neergestort. De brokstukken van het ruimteschip liggen over de planeet verspreid en aan jou de taak om Olimar te helpen de brokstukken bij elkaar te verzamelen om zo zijn ruimteschip weer bruikbaar te maken. Olimar is echter maar een klein mannetje en kan deze brokstukken niet alleen verslepen. Gelukkig schieten daarvoor de Pikmin te hulp. Pikmin zijn hele kleine plant-achtige wezentjes die uitgespuugd worden door een ‘Onion’, een grote gekleurde ui op drie poten. Als je de Pikmin ‘plukt’ sluiten zij zich bij je aan en kun je hen vervolgens sturen. Door ze naar een doos te sturen kunnen ze deze bijvoorbeeld opzij schuiven en ze naar een vijand toesturen levert een gevecht op waarbij je Pikmin soms ook het loodje kunnen leggen.

Er zijn drie kleuren Pikmin, rode die goed kunnen aanvallen en tegen hoge temperaturen kunnen, blauwe die tegen water kunnen en gele die bomrotsen kunnen dragen en je hoger kunt gooien. Een Pikmin begint als een standaard Pikmin, maar kan door hem een tijdje in de grond te laten staan uitgroeien tot een Pikmin met knop en zelfs met bloem. Als je Pikmin verder ontwikkeld is kan hij sneller lopen. Dit lopen is vooral erg handig als er zware dingen naar de onion worden gedragen. Je zult namelijk niet zomaar de brokstukken van je ruimtevoertuig kunnen verzamelen, maar eerst moet je bepaalde hindernissen overwinnen waarvoor je Pikmin nodig hebt. Deze Pikmin zijn echter niet zomaar aanwezig, maar zullen uitgespuugd moeten worden door de onion. Dit doe je door schijven met getallen erop of dode vijanden naar de onion te laten dragen. Het is echter niet gewoon rustig rondwandelen en je legertje Pikmin uitbreiden, want je hebt maar dertig dagen op de planeet en in die dertig dagen moet je evenzoveel onderdelen verzamelen. Zodra je op de planeet landt begint er een klok te tikken en voordat het nacht wordt moet je zorgen dat je weer in de lucht bent waarna de volgende dag begint. Deze tijdsdruk, die niet uitgeschakeld kan worden, maakt het spel een stuk minder rustgevend.

Speciaal voor de Wii-versie is de besturing van het spel aangepast voor gebruik met de Wiimote. Met de besturing van het origineel was weinig mis, maar de besturing met de Wiimote voelt net wat lekkerder aan. Het is een stuk makkelijker om je Pikmin precies op de goede plek neer te gooien en om snel je Pikmin naar verschillende plaatsen te gooien. Hoewel het spel verder niet is gewijzigd, is de Wii-versie van het spel ook net ietsjes mooier dan de GameCube-versie. Ik heb beide spellen achter elkaar in mijn Wii gedaan en de sterren in het intro-filmpje waren op de Wii-versie net iets ronder, maar weinig mensen zal dit opvallen. Olimar en de Pikmin zelf zien er nog prima uit, maar vooral aan de omgevingen is te zien dat we niet met een echte Wii-game te maken hebben.