Lord of the Rings: Conquest

Morthill
Iedereen die de Lord of the Rings-films gezien heeft, en ook veel mensen die de films niet zagen, is bekend met de enorme veldslagen die met name The Two Towers en The Return of the King rijk zijn. In de tijd dat de films verschenen kwamen er al gelijknamige games die je in een hack & slash-stijl de actie lieten meemaken. Persoonlijk was ik niet echt gecharmeerd van de games, met name door de ronduit waardeloze camera, maar de games konden wel een basis zijn voor echt gave titels. Hoe gaaf zou het immers zijn om als Aragorn, Gimli of Legolas ten strijde te trekken op de muren van Helmsdeep of voor de Black Gate. Jij met een paar duizend soldaten achter je tegen nog veel meer tegenstanders. Voor de fans van zowel Lord of the Rings en hack & slash moet dat een soort natte droom zijn. Met Lord of the Rings: Conquest leek deze droom uit te gaan komen, maar helaas, het eindresultaat is eerder een nachtmerrie.

Het is al vrij snel duidelijk waar het mis gaat bij Conquest. Het tutoriallevel neemt je mee naar de veldslag in Mordor aan het einde van de tweede era van Middle Earth als een leger van mensen en elfen het opneemt tegen de legioenen van Sauron. Een toffe setting die aan het begin van de eerste film goed in beeld wordt gebracht. In Conquest gaat het alleen al gelijk mis, want je speelt niet met één van de helden als Isildur of Elrond, maar gewoon als een willekeurige strijder. Er wordt in de tutorial uitgelegd hoe je vecht met de vier verschillende klassen: Mage, Warrior, Archer en Scout. Elke klasse heeft zijn unieke vaardigheden en speciale moves die je moet leren gebruiken. Aan het eind van het level mag je vervolgens toch nog even als Isildur de strijd aangaan met Sauron.

Het klinkt tof, maar het is werkelijk alles behalve dat. Allereerst moet je je voorstellen dat je geen massale veldslagen te zien krijgt. Conquest speelt zich af in kleine omgevingen met nooit meer dan enkele tientallen strijders die het tegen elkaar opnemen. Daarnaast voel je je werkelijk nutteloos. Het is leuk dat er verschillende klassen zijn, maar het is niet bepaald leuk om gewoon een willekeurige strijder te zijn als je een fantasygame aan het spelen bent. Dat je als je aan bepaalde eisen voldoet even mag spelen met een held maakt het level niet bepaald leuker en de helden leveren je ook niet bepaald een ingame orgasme op of zo. Ze zijn wat sterker dan het gewone voetvolk, maar het zijn echt niet de mythische figuren uit de boeken. Wellicht krijg je dat gevoel niet omdat de gevechten zo kleinschalig zijn, maar het is ook opvallend hoe makkelijk zelfs je helden dood gaan.

De tutorial is dan nog niet eens het dieptepunt. De echte klap komt pas als je aan de campaign begint. Het eerste level speelt zich af in Helms Deep. In de film een enorm slagveld waar tienduizend Uruk-Hai het opnemen tegen een leger van mensen en elfen. Voor de game hebben de mensen van Pandamic het fort digitaal nagebouwd, maar het is gewoon sneu om het level te spelen. Op de achtergrond zie je wel de legers van Saruman, maar je zult nooit met meer dan twintig strijders op de muren van het fort strijden, waardoor alles een beetje een kansloos geheel wordt. Het leukste moment is eigenlijk als je strijd moet leveren om de poort naar het fort te beschermen. Hoewel je hier niet als Gimli of Aragorn speelt, krijg je wat meer het gevoel dat er een enorm leger Uruk-Hai is en je zult wat grotere combo\'s uit je karakter laten vloeien. Het plezier duurt helaas maar kort en binnen no-time zul je weer saaie kleinschalige gevechten moeten leveren.

Feitelijk is mijn review tot nu toe een rare. Ik bekijk de game namelijk vanuit het perspectief dat het een pure hack & slash-titel is, maar dat is niet zo. Stiekem is Conquest meer een soort Battlefield in een Middle Earth-setting. Er zijn spawnpoints waar je weer opnieuw kunt verdergaan als één van je karakters doodgaat. Nu is het concept van een soort Quake Wars in een fantasysetting prima, maar het werkt niet in een Lord of the Rings-setting. Fans verwachten immers te spelen met bekende figuren en die komen nu bedrogen uit. En als de besturing nu fantastisch was scheelde dat misschien nog, maar ook dat laat te wensen over. Het loopt allemaal totaal niet vloeiend en je hakt niet bepaald makkelijk in op de enorme legers van Sauron en Saruman. Omdat die vervolgens ook nog eens vrij snel respawnen ga je veel meer dood dan je lief is. Iets dat helemaal zonde is als je eindelijk eens als één van de bekende helden mag spelen.