PowerUp Forever

Christophe (SpankmasterC)
Sinds kort heb ik een nieuwe verslaving gekweekt, namelijk Geometry Wars 2. Ik weet niet wat het is met dat spel, maar ik moet meer meer meer meer meer meer MEER!! Toen de reviewcode van PowerUp Forever binnenkwam werd ik dan ook al snel naar voren geschoven omdat de game gelijkenissen vertoont met Geometry Wars. Maar hebben we hier te maken met net zo\'n legendarische arcade-game of slaat Namco Bandai de plank toch een beetje mis?

Het principe achter de game is enorm simpel: vlieg rond met de linkerstick, schiet met de rechter. Je bent een klein scheepje in een organische wereld vol rare parasieten en andere organische wezens. Schiet genoeg parasieten dood en je maakt een eindbaas boos, die net zo een scheepje is als jij bent.. Maak je deze dood dan krijg je zijn special kracht erbij (een schild, nieuwe wapens) en word je letterlijk groter. Oude vijanden vlieg je nu zonder enige schade op te lopen dood en de eerst immense dingen waar de parasieten zich aan vastklampten blijken nu andere parasieten te zijn en zijn nu je vijanden. Versla de eindbazen trouwens snel genoeg achter elkaar en je stijgt in multiplier, tot een maximum dat gekoppeld is aan de moeilijkheidsgraad.

In tegenstelling tot Geometry Wars heb je in dit spel geen extra levens, maar je bent daarentegen ook niet direct dood. Je hebt een normale healthbalk die zich hervult als je even niet onder schot bent of tegen organische rotzooi aanvliegt. Ook zijn de vijanden niet met één schot dood, de meest voorkomende vijanden hebben al snel een schot of drie nodig voor ze ontploffen, de sterkere en grotere vrijanden hebben een arsenaal aan schoten nodig voor ze kopje onder gaan.

En dit verandert het spel enorm. Je moet actief op zoek gaan naar de parasieten welke verspreid zijn over de levels terwijl je lastiggevallen wordt door de overige vijanden. Maar het doodschieten van de overige vijanden leidt alleen maar tot meer punten, terwijl je de parasieten nodig hebt om de eindbaas op tijd te spawnen. Soms is dit heel irritant omdat je echt op zoek moet gaan naar de parasieten in de eindeloze procedurele wereld, iets wat niet echt leuk is als je nog maar een paar seconden te gaan hebt voor je geen hogere multiplier meer kunt scoren. De vinger is er lastig op te leggen, maar de game is ook minder verslavend dan Geometry Wars. Het zal er wel aan liggen dat potjes wat langer duren, dat de game er zelf (hoewel erg mooi) minder spetterend uitziet en dat alles gewoon wat trager gaat. Ook de neiging dat je Geometry Wars op een gegeven moment onderbewust gaat spelen ontbreekt hier, door het lagere tempo blijf je je altijd bewust van wat je doet, wat tot een heel andere ervaring leidt.

Qua gamemodes is er weinig spectaculairs te ontdekken. Er is de standaard arcade-mode en wat vrij te spelen variaties erop maar deze verschillen weinig van de arcade-mode, je vliegt nog steeds rond en schiet nog steeds. Originele modes als Geometry Wars\' King, Pacifism of Waves zie je niet terug. Online valt de game ook niet te spelen, de Live-integratie gaat niet verder dan een leaderboard voor elke moeilijkheidsgraad.

De presentatie zit bij PowerUp Forever echter wel zeer goed in elkaar. De organische artstijl ziet er prachtig uit, alles zweeft rond in een soort vloeistof en spat uiteen in wolken van gekleurd stof. Ook is het leuk dat het kleurenpallet iedere keer dat je groeit verandert, samen met de muziek. De muziek is een techno-achtige soundtrack, met in ieder geval een lekkere bas en erg lekker om op te spelen. Het enige nadeel vind ik het menu, dit reageert wat traag en ook de laadtijd voordat je in het hoofdmenu zit en vanaf daar weer de laadtijd voor je in de game zit is irritant. Eenmaal in de game zijn echter geen laadtijden meer te bekennen.