GTi Club+

Kevin (KoosyNL)
Lang lang geleden, in een land hier ver vandaan… Nee, niet in een land hier ver vandaan en ook nog niet zo heel lang geleden bestond er zoiets als arcadehallen. In deze hallen kon voor een simpel muntstuk games gespeeld worden. Met de komst van de thuis-consoles zijn veel van deze arcade-games overgezet naar de consoles. Hetzelfde geldt voor GTI Club+ dat nu verschenen is voor op het Playstation Netwerk.

GTI Club verscheen ongeveer twaalf jaar geleden in de arcade-hallen. Konami heeft er nu voor gezorgd dat deze game is verschenen op de Playstation 3. Al tijdens het opstarten van het spel voelt het spel aan als een oude arcade-game. Het is mogelijk de game te spelen in singleplayer en in multiplayer. In de singleplayer kies je één van de vijf verschillende auto’s en één van de drie verschillende moeilijkheidgraden. Dan begint de race. Het is de bedoeling na drie laps zo hoog mogelijk te eindigen. Je zal ook goed op je tijd moeten letten. Deze loopt langzaam terug. Als deze op nul komt, is de race over. Door langs checkpoints te rijden wordt de tijd weer aangevuld. De hoeveelheid tijd die je krijgt bij elke checkpoint hangt af van de moeilijkheidsgraad en in de hoogste-moeilijkheidsgraad komt dit heel erg nauw.

Het racen doe je op één track. Dit is meteen het grootste minpunt aan het spel. De track loopt door een stad en heeft veel shortcuts en kleine weggetjes maar de track blijft hetzelfde. Omdat er maar één track is kan het spel snel saai worden. Net als in de arcadehallen zal je jezelf moeten vermaken met het jezelf eigen maken van de shortcuts en proberen de toptijd in de lijst te halen. De multiplayer is leuk maar door het gebrek aan content zal je ook hier snel genoeg aan hebben. Een ander gemis is een mogelijkheid om de game in splitscreen samen met iemand anders in je kamer te spelen. Dit had de levensduur van het spel flink kunnen verlengen.

Het racen zelf is leuk maar het is een echte arcade-racer. De wagens kunnen op een dubbeltje keren en vliegen in sommige gevallen door de lucht alsof ze van papier zijn gemaakt. Ook zal je als je een medeweggebruiker raakt rondspinnen waardoor je kostbare seconden zult verliezen. Dit brengt een bepaalde charme met zich mee die goed bij het spel past. De graphics werken hier ook aan mee. Deze geven je ook dat speciale arcade-gevoel dat je niet snel terug zult vinden in andere racegames. Het spel draait op 720p en op een mooie frame-rate die constant blijft. Ook het geluid is goed. Van de auto’s zelf tot de omgevingsgeluiden en de omroeper die laat weten of je door een checkpoint rijdt zijn goed en scherp.