Last King of Africa

Astrid (lizardtattoo)
In 2006 verscheen \"Paradise\" voor de PC. In onze review kun je lezen, dat deze adventure van de bekende tekenaar Benoit Sokal (Syberia, Amerzone) er prachtig uitzag maar nogal tegenviel door de grote hoeveelheid bugs. De cursor was te traag en vertoonde kuren, er ontbraken objectnamen en er was een zogenaamde \'dead end\' waardoor het spel niet uit te spelen was als je een actie uitvoerde die de ontwikkelaars kennelijk niet voorzien hadden.

Ruim twee jaar later is het spel onder de naam \"Last King of Africa\" verkrijgbaar voor de Nintendo DS. Het hele spel is omgegooid waarbij onder meer de puzzels zijn aangepast aan de Touch-schermen van de DS en enkele locaties en mini-games uit het spel gesloopt zijn. Het verhaal blijft natuurlijk hetzelfde, een jonge vrouw wordt met geheugenverlies wakker in de harem van een prins ergens in Afrika. Men vertelt haar dat ze een vliegtuigongeluk heeft gehad. In haar spullen wordt een boek gevonden van de schrijfster Ann Smith, dus dat wordt zolang haar naam. Ann wil graag terug naar Europa om uit te vinden wie ze is en waarom ze zich in een vliegtuigje boven Afrika bevond, maar daarvoor is toestemming van de prins nodig. De prins wil echter alleen zijn favoriete concubine zien en verder absoluut niet gestoord worden...

Uiteraard moet je allerlei puzzels oplossen om het verhaal tot een goed einde te brengen. De besturing is simpel: wijs op het scherm waar Ann naar toe moet en ze loopt er naartoe. Op het bovenste scherm is de plattegrond afgebeeld zodat je snel de weg terug naar een andere locatie kan vinden. Als je een voorwerp op kan pakken, dan zal Ann dat ook doen. Linksonder in beeld is een klein driehoekje afgebeeld, als je daarop klikt verschijnt de inventaris. Door een voorwerp uit te kiezen en de inventaris weer te verkleinen kan je het voorwerp op het scherm verslepen en op de juiste plek toepassen. Dit luistert vrij nauwkeurig waardoor sommige puzzels nodeloos ingewikkeld zijn (je moet bijvoorbeeld een munt precies boven een gleuf loslaten, laat je hem gewoon \'ergens\' op een machine los dan gebeurt er niets).

Over het algemeen zijn de puzzels in het begin van het spel aan de obscure kant, je krijgt weinig uitleg over de acties die van je verlangd worden. Er is een beperkte mate van hulp aanwezig: als je op de Select-knop drukt fonkelen de voorwerpen waarmee je iets kan doen zodat je niet het hele scherm af hoeft te \'pixelhunten\'. Helaas werkt dit niet altijd feilloos, soms blijft een voorwerp dat al weg is toch nog fonkelen en andersom zijn niet alle voorwerpen op deze manier te vinden. Later in het spel zijn de aanwijzingen die je krijgt wat duidelijker. In de handleiding vind je een stap-voor-stap uitleg voor de eerste paar puzzels en nog wat hints voor de andere hoofdstukken.

White Birds is er goed in geslaagd de sfeervolle graphics van de PC-game over te brengen naar de DS. Natuurlijk hebben ze hier en daar wat moeten snijden en is de kwaliteit van de tussenfilmpjes niet te vergelijken met het origineel, toch is het erg knap wat ze voor elkaar hebben gekregen. Overigens is het spel in tegenstelling tot de PC-versie niet in het Nederlands vertaald. Je kan bij het opstarten wel kiezen voor Duits, Frans, Spaans of Italiaans in plaats van Engels. Er zijn alleen geschreven teksten in het spel, er zijn geen stemacteurs gebruikt.