The Chronicles of Spellborn

Frank (Frankii)
Het is ondertussen al ruim drie jaar geleden dat The Chronicles of Spellborn voor het eerst werd aangekondigd. Meteen bij de launch maakten de Nederlandse ontwikkelaars al verschillende unieke elementen uit de game bekend. Zo zou de game een uniek FPS-achtig richtsysteem hebben en zou de sterkte van een speler niet aan zijn armor liggen maar aan zijn skills. Dit en meer moesten van Spellborn een unieke en verfrissende MMORPG maken. Na ruim drie jaar ontwikkelen en testen ligt de game nu eindelijk in de winkels. Het werd dus maar eens tijd om The Chronicles of Spellborn onder de loep te nemen, en te kijken of het een kans maakt in de groeiende MMORPG-markt.

Het ‘Dress to Impress’ element van Spellborn merk je al vrijwel meteen als je je eerste character gaat maken. Zo kun je verschillende body-types kiezen, tattoos plaatsen en je kunt jezelf al kleren geven. Je hebt al meteen vrij veel keuze, en er is een mogelijkheid om al je kledingstukken te kleuren zoals jij dat wilt. Zo kun je aan het begin van je avontuur al meteen een vrij uniek personage maken. Je hebt de keuze uit twee verschillende rassen, Human of Daevi, beide met een uniek achtergrondverhaal. Dit achtergrondverhaal merk je verder niet echt terug in de game, maar het is haast zonde om dit niet te lezen. Een van de grote pluspunten aan Spellborn is dan ook de lore achter de game. Op de officiële Spellborn-site vind je verschillende verhalen terug over onder andere het onstaan van de wereld en de verschillende facties op deze wereld, stuk voor stuk erg de moeite waard om te lezen. Hierna kun je nog kiezen of je een Warrior, Rogue of Spellcaster wenst te zijn. Als je level vijf hebt bereikt kun je nog drie specialisaties in deze classes kiezen, wat het totaal op negen classes legt.

De verschillende plaatsen in de game zijn verspreid over zogenaamde Shards. Dit zijn overblijfselen van een vroegere wereld die zweven in de \'Deadspell Storm\', een soort ruimte gevuld met energie waar de verschillende shards en andere onderdelen in rondzweven. Klinkt allemaal wat vaag, maar het is allemaal erg tof uitgewerkt. Om tussen de verschillende shards te reizen zul je gebruik moeten maken van shardships die je via de verschillende havens op de shards kunt bereiken. Je zult ook niet op de shards lopen, maar er in. Zo zul je als je omhoog kijkt de bovenkant van een soort grot zien, met gaten erin waar licht doorheen komt. Werkelijk een prachtig gezicht. Als je je eerste stappen in Hawksmouth heb gezet zul je meteen merken dat Spellborn een unieke stijl heeft. De straatjes met huisjes en de pleinen waar je overheen zult lopen zien er stuk voor stuk prachtig en super sfeervol uit. Ook de bossen en grotten waar je doorheen zult lopen ademen sfeer uit. Dit gepaard met de muziek die gemaakt is door Jesper Kyd, onder andere verantwoordelijk voor muziek van Assassins Creed en Gears of War, maakt het helemaal af.

Nadat je de omgeving eens goed hebt bekeken wordt het uiteraard tijd om aan de eerste quests te gaan beginnen. Deze leren je met het aparte gevechtssysteem omgaan. Je zult wat dummies moeten raken met je zwaard en ook wat pijlen moeten schieten. Het vechten gebeurt door middel van een Skilldeck. Dit is een ronddraaiende skillbar die je kunt vullen met skills. In het begin zul je drie skills per bar kunnen kiezen, maar later in de game wordt dit uitgebreid naar vijf. Nadat je een skill hebt geselecteerd met een cijfer zul je met een crosshair op een vijand, of in dit geval dummy, moeten richten om je aanval uit voeren. Richt je mis, dan zal de aanval ook geen schade doen. Je zult dus echt constant gefocust moeten blijven op je doelwit en kunt dus niet achterover leunen en wat cijfertjes indrukken, wat bij bepaalde andere MMORPG’s wel het geval is. Het gebruik van een pijl en boog is leuker dan ooit. Ook hierbij werkt het simpel selecteren van je een vijand en vervolgens op een skill klikken niet. Je zult dus echt, net als in een FPS, op je doelwit moeten richten om vervolgens de pijl af te vuren. Naast secuur moeten richten is het ook nog eens mogelijk om aanvallen van vijanden te ontwijken door een stap achteruit of zijwaarts te doen op het juiste moment. Wat mij betreft is dit een van de beste vechtsystemen die ik in een MMORPG heb gezien.

De quests die je zult tegenkomen zijn redelijk gevarieerd. De ene keer zul je verloren koeien moeten zoeken en terug naar de boer moeten leiden, de andere keer zal je de verloren spulletjes van een kind in een gebied moeten zoeken. Onvermijdelijk zijn er wel genoeg \'Kill zoveel mobs\' of \'Breng dit daarheen\' quests aanwezig, maar dit zijn er niet irritant veel. Je zult soms wel flinke afstanden moeten afleggen om je quest te voltooien, en aangezien er geen manier is om snel tussen steden te reizen zul je hele stukken moeten lopen. Als je eindelijk dat hele stuk hebt gelopen en bijvoorbeeld een brief hebt afgeleverd, kan het soms behoorlijk frustrerend zijn als je hoort dat je weer een nieuw bericht moet terugbrengen. Maar over het algemeen zijn de quests best leuk. Het is wel aan te raden om de verhaaltjes bij de quests te lezen, aangezien deze echt behoorlijk origineel zijn. Over het algemeen ben je niet veel bezig met grinden, aangezien je van de quests genoeg experience krijgt om te levelen. De ontwikkelaars hebben er ook voor gezorgd dat het niet interessant is om te grinden, je krijgt voor quests namelijk beduidend meer experience dan dat je krijgt voor het killen van mobs.