Mortal Kombat vs. DC Universe

Christophe (SpankmasterC)
Ik weet het nog goed. Ik was een kleine Spanky, en mijn broer zat weer eens veel te lang achter de PC. Zeurend ging ik naar mijn vader om hem zover te krijgen mijn broer achter de PC vandaan te trekken. Na veel gezeur, gehuil en gekrijs was het dan zover en ging ik achter mijn vader de trap op naar de studeerkamer, ondertussen al bedenkend hoe tof Commander Keen eigenlijk was. Maar eenmaal in de studeerkamer ging ik geen Commander Keen spelen, hoe tof het ook was. Mijn broer was namelijk bezig met Mortal Kombat 2, een game die op mij overkwam als een van de tofste dingen sinds Playmobil. Je was een mannetje dat tof schreeuwde, overal vloog bloed, je kon vliegen door de lucht als je de juiste knopjes indrukte en heel af en toe kwam er een grappig mannetje vanaf de zijkant kijken en maakte hij ook een tof geluidje! Een nieuwe liefde was geboren!

Het deed dan ook veel pijn dat ik na Mortal Kombat 4 eigenlijk geen echt leuke Mortal Kombat heb gespeeld. Niet alleen waren het vaak spin-offs met rare adventure-achtige gedeeltes erin, ook dat onbeschrijflijke gevoel was gewoon weg. Mortal Kombat heeft namelijk altijd gewoon anders gespeeld dan andere fighters, net zoals Street Fighter ook altijd te herkennen is als je hem aan het spelen bent. Nu met Mortal Kombat vs. DC Universe wordt weer eens geprobeerd om het inmiddels dode paard weer tot leven te wekken, en allejezus nog aan toe: het is ze wonderwaar gelukt! Het is geen enorme topper, maar het gevoel is er weer!

De titel van de game verraadt het eigenlijk al, de game is meer dan simpelweg een Mortal Kombat-game, ook karakters uit het rijke universum van DC Comics komen voor in de game. Er is zelfs een heel verhaal verzonnen om dat te kunnen verklaren, met een bijbehorende single-player campagne, met cut-scenes en al! Ik ging er al van uit dat dit vrij weinig soeps was, en werd dan ook op mijn werken bediend. De single-player is echt lachwekkend. Het verhaal dat de verschillende gevechten bedient is dan weliswaar nog Comic-chique, maar de filmpjes waarin het verteld wordt stromen over van de slechte voice-acting en de heroïsche poses. Uiteindelijk komt het zoals verwacht neer op matten tegen zowel mensen uit je eigen universum als die uit het andere, met uiteindelijk een eindbaas. Gelukkig voor ons zijn er twee campagnes toegevoegd, één voor de Mortal Kombat-kant en één voor de DC-kant, met aan beide kanten een unlockbaar personage om later mee te spelen.

Voordat ik verder uit kan leggen wat je nog meer in je eentje kunt doen om dan een mooie brug te slaan richting de multiplayer, moet ik eerst even uitleggen hoe de game in \'s hemelsnaam speelt. Nou, ik kan je zeggen, hij speelt prima! Het spelen van een vechtspel met de Xbox 360-controller vereist enige oefening. De grootste problemen waar ik tegenaan liep was dat het vrij lastig was om puur naar rechts of links te drukken op de d-pad, al snel werd het rechts-onder of rechts-boven. Dit is natuurlijk funest voor het uitvoeren van je moves, die in meerdere categorieën vallen. Het simpelst zijn natuurlijk de standaardaanvallen, gewoon trappen en slaan. Hier komt weinig bij te kijken, en ieder karakter heeft dan ook zijn eigen waslijst aan aan-elkaar-gelinkte moves, zoals een mooie sla-sla-trap-combinatie. Daarnaast zijn er ook nog de wat ingewikkeldere combo\'s, deze zien er leuker uit en doen meer damage. Hierbij moet je denken aan vallende ijsblokken, laserstralen, raketten, machinegeweren, door-de-grond-zak-manoeuvres, bycicle-kicks, vuurballen, groen oplichtende hamers, bommetjes, bitchslaps, vliegende waaiers en ga zo maar door. Dit zijn eigenlijk de moves die de karakters het meest doen verschillen. Deze moves zijn redelijk gebalanceerd, sommige karakters hebben er wat meer dan anderen maar dit wordt vaak weer gecompenseerd in de hoeveelheid damage die ze doen. Een karakter als The Joker heeft er bijvoorbeeld enorm veel, maar de meeste hiervan doen dan ook niet zoveel pijn. Uiteraard is het wel zo dat sommige moves nog steeds overpowerd zijn en voornamelijk via Xbox Live misbruikt worden. Helaas lijkt dit een standaard-iets te zijn bij vechtgames, maar er is iets op bedacht.