Football Manager 2009

Eke (Egamer)
Managers, verenigt u! Het Jeruzalem voor managers is terug, in een nieuw jasje. Jazeker, in een geheel nieuw jasje. Football Manager 2009 is de allernieuwste versie van de populaire Football Manager-franchise. Al jarenlang komt Sports Interactive jaarlijks met een nieuwe versie van hun footballmanagement-game, die elk jaar weer goed in de smaak valt bij de gamers. Nu is het tijd voor wat anders, aldus Sports Interactive, en ze kozen gelijk voor een 3D-matchengine. Een zeer gedurfde keuze, maar de meningen over de 3D-engine waren nogal verschillend, dat hoorde ik van vele kanten, tot op de dag van vandaag. Ikzelf, een liefhebber van de franchise, mocht een tijdje geleden al beginnen met de game.

Laten we helemaal beginnen bij het begin. Je maakt een manager aan, die toevallig Eke Bosman gaat heten, en kiest een club. Wel vergeet ik erbij te zeggen dat je ook een vrouw kunt zijn als manager, dat is geen probleem. Al meteen na je aanstelling als vrouw (sorry, maar ik heb dat puur uit nieuwsgierigheid even uitgeprobeerd) word je gevraagd voor een persconferentie. Jazeker, je hoeft niet meer te reageren op die domme vragen of je interesse hebt in een speler of dat je de wedstrijd misschien gaat winnen. In de persconferentie zijn de mannen van bladen als Voetbal International, Voetbalprimeur en Voetbalzone aanwezig. Bovendien geeft ook een journalist van de lokale krant acte de présence. In het algemeen worden de vragen echter na een tijdje standaard, hoewel je er wel verbetering in ziet. Enfin, nadat je je manager hebt aangemaakt kun je dus een club uitkiezen. Eerlijk gezegd ben ik een Ajax-fan, maar ik heb in dit geval voor FC Groningen gekozen. Een leuke club om op te bouwen, want de noorderlingen zijn in de game zeker geen titelkandidaat. Je krijgt een berichtje van de voorzitter en hoppa, je mag alles doen wat je wil. Een tactiek bedenken, spelers kopen of verkopen, spelers aanspreken op hun gedrag en zelfs spelers vragen of ze een bepaalde actie willen uitvoeren. Ik heb bijvoorbeeld Marcus Berg gevraagd om in een één-tegen-één situatie de keeper te lobben. Hij reageerde neutraal, want hij wilde het wel proberen maar ik kon aan hem ‘zien’ dat hij twijfelde. Dit is één van de vele voorbeelden van wat nieuw is in Football Manager 2009. Mijn lievelingselement in FM is zonder twijfel het scoutingsnetwerk; deze keer is dat wéér verbeterd. Zo reizen de scouts, als ze niets te doen hebben, de wereld rond om talentjes te spotten. In de vorige FM had je er namelijk best vaak last van dat je vergat om je scout een opdracht te geven.

Football Manager staat ook erg bekend om zijn ongelofelijk grote database. Geen wonder dat de voetbalclub Everton sinds kort werkt met die database. Ze gebruiken de database om spelers te scouten, en dan moeten wij nodig zeggen dat alleen de Japanners gek zijn. Toch is Football Manager ongelofelijk realistisch qua database. Een aantal jaren geleden was Klaas-Jan Huntelaar, die toen nog bij Heerenveen voetbalde, een groeibriljantje en werd in het jaar 2012 Wereldvoetballer van het Jaar. Nu moet je dit niet zien als een waarheid, maar het geeft wel aan hoe vaak Football Manager goed zit qua talenten. Het spel kent ongelofelijk veel kleine details, zoals je zult merken in de tactische mogelijkheden. Je kunt elke speler individueel benaderen of trainen. Het is een kwestie van hoe je het aanpakt, ben je liever een losse trainer, dan laat je het alleen bij de teaminstructies. Ben je echter een trainer van de keiharde aanpak, dan gebruik je de individuele instructies. Beide instructies kunnen leiden tot een goed resultaat, zolang je er maar logisch bij nadenkt.

Dan het meest belangrijke element van de game: de nieuwe match-engine. Ik heb daar een dubbel gevoel over. Het ziet er allemaal best prima uit, ik vind het zelfs erg passen bij de game. Wel is het erg slordig afgewerkt en het oogt onnatuurlijk. Slidings die zeer hard aankomen worden haast niet bestraft, terwijl de kleinste duwtjes wel worden bestraft met geel of zelfs rood. De logica zit er nog niet in. Gelukkig kun je nog wel teruggaan naar de oude vertrouwde 2D-weergave, waar alles weer zo bekend aanvoelt. Ik gebruik zelf nog de 3D-engine, maar ik begrijp de mensen die zijn overgestapt naar de 2D-view helemaal. Dat wil niet zeggen dat de 3D-engine erg matig is, maar het is nog niet helemaal voor 100% af. Het is wel een perfecte basis voor Football Manager 2010. Verder zijn er ook nog wat kleine aanpassingen gemaakt. Zo zijn de beoordelingscijfers niet afgerond, maar op de decimaal nauwkeurig. Nu kan een speler een 7.6 krijgen in plaats van een 8.4, wat afgerond nog steeds een 8 is. Zo krijg je een beter beeld over een speler. De laatste grote toevoeging is het feedback-systeem van je assistent-manager. En ik kan je zeggen: mocht je een goede assistent hebben, dan zit je erg goed. Wat is dat systeem fijn zeg. Zo maakt de assistent voortdurend een rapport over de speelwijze van jouw team maar ook van die van de tegenstander.

Zo zijn er heel wat dingen te zeggen over deze game. Er zijn zoveel toevoegingen aangebracht, dat ik wel vijf uur lang door kan lullen. Wat dacht je van een nieuw vertrouwenssysteem, een nieuw financiënsysteem, de enorme betrokkenheid van je assistent-manager en nog veel meer. Wel vind ik het erg jammer dat het geluid haast niet verbeterd is. Nou ja, helemaal niet zelfs. Het is nog hetzelfde geluid als dat van een aantal delen terug. Jammer hoor, want dat gejuich wordt op den duur best vervelend aangezien je het al jarenlang kent. Ook is het bijzonder irritant om te zien dat de Nederlandse taal in de game belabberd is. De vertalingen zijn ronduit waardeloos en de zinsconstructies deugen ook niet echt goed. Al jarenlang kent Football Manager dit probleem, daarom is het geen wonder dat veel gamers overstappen naar de versie in de Engelse taal.