Command & Conquer: Red Alert 3

Bart

Wie heeft er nou niet van gedroomd om een leger met stroomschietende boten en tot helikopter transformeerbare mechwarriors te kunnen aansturen? Volgens mij zo\'n beetje iedereen wel, dat kan niet anders. Nu is er goed nieuws: die droom van ons is uitgekomen! Met het uitkomen van Red Alert 3 kan iedere RTS-fanaat zich uitleven met de surrealistische eenheden die ontsproten zijn uit de creatieve breinen bij EA Los Angeles.

In dit spel is alles over the top, maar dan ook werkelijk alles. Als je je ergert aan overdreven geacteerde cut-scenes zoals men wel eens in 18+ films tegenkomt (maar dan zonder het 18+ gedeelte), een kleurenpalet waarbij de Keukenhof zwart-wit afsteekt en units waar zelfs het Amerikaanse leger nog niet aan gedacht heeft, dan is Red Alert 3 geen game voor jou. Dat is namelijk precies wat je kan verwachten zodra je de DVD in je PC schuift. Nu was de Red Alert-reeks al sinds het eerste deel enigszins overdreven met zijn Tesla Coils en Chronosphere, maar in deel 3 wordt er nog een schepje bovenop gedaan.

Misschien komt dit allemaal wat negatief over, maar dat is het eigenlijk helemaal niet. De overdreven cut-scenes zijn leuk, sfeervol en voegen echt wat toe aan het verhaal. Daarbij hebben mensen die genieten van vrouwelijk schoon ook niets te klagen met onder andere Gemma Atkinson, Jenny McCarthy, Kelly Hu, Ivana Milicevic en Autumn Reeser voor de camera. Star Trek-fans kunnen hun hart ophalen met George \'Sulu\' Takei als leider van het Japanse Keizerrijk en Prison Break-kijkers zullen veel plezier beleven aan de acteertalenten van Peter \'Abruzzi\' Stormare als gestoorde wetenschapper. J.K. \'krantdirecteur uit Spiderman\' Simmons steelt absoluut de show als president van de Verenigde Staten. De filmpjes zijn van hoge kwaliteit en zijn echt een lust voor het oog.

De overdreven units zijn goed uitgedacht door het team van developers. Er zijn een aantal oude bekenden uit Red Alert 2 zoals de Tesla-Trooper, en zelfs nog oudere bekenden uit Red Alert 1 zoals Tanya. Voor de twee oude aartsvijanden, de geallieerden en de Sovjet-Unie zijn er echter een hoop nieuwe eenheden toegevoegd en als bonus krijgen we zelfs een compleet nieuw volk om wereldoorlogje mee te spelen: het Japanse Keizerrijk. Uiteraard heeft elk ras zijn eigen variant van de gewone infantry en de rockettrooper, maar daar houdt de overeenkomst ook wel op. Toegegeven, de verschillen zijn niet zo groot als die in Star Craft, maar desalniettemin heeft elke factie zijn eigen speelstijl.

Die verschillen strekken zich verder uit dan alleen de units, ook de bouwstijl is verschillend. De geallieerden bouwen echt Red Alert-style, je kiest wat je wil bouwen, wacht een tijdje tot je gebouwtje geproduceerd is in je Construction Yard, en je plaatst dan *poef* in één keer je gebouw kant en klaar op de map. De Russen bouwen als in Generals. Je kiest het gebouw, je kiest een locatie, en langzaam wordt het gebouw uit de grond opgetrokken. De Japanners zijn de grote verrassing op bouwgebied, je bouwt namelijk voertuigen die zich ontpoppen tot gebouwen. Dit geeft je de mogelijkheid om in korte tijd een complete secundaire basis ergens neer te zetten, je produceert namelijk gewoon een lading gewenste gebouw-autootjes, rijdt ze in één keer ergens heen en je vouwt ze uit tot een basis. Je hebt zelfs turret-autootjes, je kan dus je verdediging ook in één klap opbouwen.

Het water speelt een ontzettend grote rol in Red Alert 3. Je hebt niet alleen keuze uit meer verschillende boten dan in voorgaande delen, ook zul je meer soorten gebouwen op het water kunnen plaatsen dan alleen je Naval Yard. Veel units kunnen zowel op het land als op het water vechten, maar sommige van deze units blinken wel meer uit op het ene element dan op het andere. Het natte gedeelte geeft een extra dimensie aan het spel, je moet echt tactisch na gaan denken hoe, waar en wanneer je water-eenheden gebruikt. Zonder red je het echt niet.

Het is nog niet afgelopen met de extra dimensies, EA heeft besloten om elke unit een special ability te geven. Sommige abilities zijn wat ingrijpender dan andere, af en toe ben je zelfs kansloos als je je abilities niet juist gebruikt. Zo kunnen sommige Japanse eenheden transformeren van grondunit naar vliegunit. Als grondunit schieten ze echter alleen op luchtdoelen en als vliegunit op gronddoelen. Als je ze ergens op het land hebt staan en er komen wat vijandelijke tanks aan, dan zijn ze daar compleet weerloos tegen totdat je hun ability gebruikt. Daarna hakken ze met gemak de tanks in de pan aangezien die weinig beginnen tegen vliegtuigen. Maar je moet er wel aan denken, ze selecteren, hun ability aanklikken en dan hopen dat je op tijd was. En dan zit je met dus met tig verschillende units op een slagveld, met even zoveel ability\'s, dat kan soms behoorlijk chaotisch worden.