Quantum of Solace

Kevin (KoosyNL)
Met tientallen boeken en 22 films over geheim agent James Bond ligt er genoeg materiaal op tafel om een mooie game van te maken. Dit is in het verleden al 23 keer gebeurd. Het grootste succes had James Bond met de game Goldeneye die voor het eerst liet zien dat een shooter op de console goed kon werken. De vraag was of Quantum of Solace dit succes kan evenaren. Het korte antwoord hierop is \"nee\". Het lange antwoord lees je in deze review.

Quantum of Solace is gebaseerd op de gelijknamige film die op dit moment in de bioscopen draait. Toch behandelt de game niet alleen de gebeurtenissen uit deze film maar ook die uit de vorige Bond-film: Casino Royale. De eerste paar missies spelen zich af in de laatste film waarna je in een terugblik terug gaat naar de vorige film en later weer de gebeurtenissen van de laatste film speelt. Het verhaal wordt voornamelijk verteld door briefings tussen de missies door. Dit zorgt ervoor dat de gameplay en het verhaal los van elkaar staan en dat is jammer. Ook blijft het verhaal erg oppervlakkig. Als je de films niet gezien hebt weet je eigenlijk niet precies wat zich allemaal afspeelt.



De game speelt als een first-person shooter met een cover-systeem zoals Rainbow Six: Vegas. Met een druk op de knop plak je vast aan objecten waardoor de camera van een first-person standpunt naar een third-person standpunt gaat. Je kan zelf niet al te veel kogels opvangen voordat je het loodje legt dus het gebruik van deze cover is een must. Ook de levels zijn gemaakt met dat cover-systeem in het achterhoofd. Door de hele levels staan kleine muurtjes, tafels en pilaren om jezelf achter te verschuilen. Het is jammer dat het cover-systeem zelf niet optimaal werkt. Op sommige momenten zijn er objecten waar je jezelf niet achter kan verschuilen terwijl je dat wel zou verwachten. Ook is het vervelend dat je soms iets te sterk vastplakt waardoor je niet meer los komt of dat je niet van de ene naar de andere kant van het object kan lopen.



Door de game heen krijg je verschillende missies die eigenlijk allemaal op hetzelfde neerkomen. De meeste levels beginnen met een stealth gedeelte waarbij je moet proberen om zonder het alarm af te laten gaan je naar een specifiek punt te verplaatsen. Vanaf hier begint meestal het oude vertrouwde schietwerk en als laatste moet je sprinten naar het einde van het level. Stealth is iets wat goed past bij de Bond-films. Je moet proberen zo stil mogelijk de guards te ontwijken of ze met een stille combo uit te schakelen. Mocht je gezien worden, dan komen er van alle kanten de zogenaamde elite soldaten. Toch voelt het stealth-gedeelte niet helemaal goed. Guards staan vaak een beetje te staan met hun rug naar je toe waardoor het wel erg makkelijk wordt om ze neer te halen. Als je dan op één of andere manier de elite-soldaten op je nek krijgt en deze hebt verslagen, dan reageren de overgebleven guards nog steeds alsof er niets aan de hand is en blijven ze netjes staan zodat jij ze kan neerhalen.