Banjo Kazooie: Nuts & Bolts

Christophe (SpankmasterC)

Sommige games, daar moet je als ontwikkelaar eigenlijk nooit aan beginnen. Toen Rare bekend maakte dat er een nieuw deel van Banjo Kazooie naar de Xbox 360 zou komen sprong half internet een gat in de lucht, want de glorieuze terugkeer van één van de tofste platformers ooit was een feit! Maar al snel werd duidelijk dat de game niet zou worden waar fans op hoopten, de game zou zich namelijk niet zozeer richten op platformgamen maar op het maken van voertuigen. Half internet was nu verontwaardigd omdat de game nooit leuk zou kunnen worden. Toen de demo uitkwam werd de mening van iedereen weer bevestigd: \"het is wel aardig, maar geen platform-game\". Ik heb Banjo Kazooie nooit gespeeld, ik had geen Nintendo 64 dus al die \"legendarische\" games zijn langs me heen gegaan (behalve 1080 Snowboarding, die heb ik uren gespeeld bij een vriendje thuis! Maargoed, dat is een ander verhaal...). Ik keek dus ook niet uit naar een nieuw deel van Banjo Kazooie en het enige wat mij opviel aan de aankondiging van Rare was dat er een game uit zou komen die er vrolijk uitzag en die de nadruk zou leggen op voertuigen. Mooi, kom maar op!

In het begin van de game worden zowel Banjo als zijn aartsrivaal Gruntilda ruw uit hun rust gehaald door de Lord of Games. Dit rare vliegende beeldscherm beweert iedere game ooit te hebben gemaakt en heeft enkele levels gemaakt om de reflexen en uithoudingsvermogen van Banjo en Gruntilda te testen. Om te winnen moet je gouden puzzelstukjes verzamelen waarvan er in totaal 131 zijn. De puzzelstukjes zijn te vinden in verschillende werelden, waarbij er meer werelden beschikbaar worden des te meer puzzelstukjes je al hebt (denk hierbij aan Mario 64 voor hoe het werkt). Eenmaal in een level zijn er vaak verschillende opdrachten uit te voeren om een puzzelstukje te verdienen, waarbij voor iedere opdracht een ander voertuig gemaakt kan worden.

Om het nog maar eens te bevestigen: platformen zul je wel tegenkomen, maar van het een naar het andere springen zal niet veel voorkomen. De nadruk ligt echt op de missies die je krijgt en het maken van voertuigen die gepast zijn voor de missies. Moet je een race voltooien (iets wat heel vaak voorkomt) dan heb je een snel voertuig nodig, moet je iets transporteren dan heb je iets nodig met veel laadruimte, moet je iets verdedigen dan heb je een bewapend voertuig nodig of één die alles en iedereen aan de kant kan duwen, et cetera et cetera. Het maken van voertuigen is gelukkig erg simpel. Een voertuig bestaat uit een aantal bouwblokken, zoals een motor, brandstoftank, zitplaats, wielen, vleugels en ga zo maar door en samen met allemaal bouwstenen valt hier iets rijdends/vliegends/varends van te maken. De mogelijkheden zijn enorm breed, van huizenhoge helikopter-tanks tot mega-brede voetbal-opvangende monstertrucks, van alles is mogelijk. Het systeem is tegelijkertijd erg simpel (meer snelheid nodig? Voeg gewoon een motor toe!) als ook erg breed, want de mogelijkheden lijken eindeloos. Mocht je nu niet zo creatief zijn dan zijn er ook genoeg blueprints te koop en te verdienen, welke zowel direct te gebruiken zijn als een goede basis zijn voor de luiere mensen onder ons.