Far Cry 2

Niels (Rossdale)
Far Cry 2 is een game waar veel mensen halsreikend naar uitkeken, waaronder ikzelf. Uit gameplaybeelden, promofilmpjes en screenshots is al duidelijk dat we deze keer in Afrika zouden vertoeven. Een continent vol prachtige landschappen, oogverblindende zonsop- en ondergangen en schietgrage milities De basis van de game komt zeker erg overeen met het origineel. Dit was dan ook de reden dat ik toch met enige scepsis de disc in mijn 360 schoof.

Jaren geleden toen Far Cry uitkwam voor de PC had ik in al mijn enthousiasme de game gekocht en zelf mijn PC geupgrade om de game te kunnen spelen. De prachtige beelden van een idyllisch tropisch eiland en alles eromheen maakten me binnen no-time extreem enthousiast over de game. Dit enthousiasme werd echter snel de kop ingedrukt toen ineens zonder enige logische reden het verhaal een duisterdere vorm kreeg en je ineens te maken kreeg met gemuteerde monsters. Gelukkig vielen veel mensen over deze plottwist en de makers hadden dan ook beloofd dat we in Far Cry 2 niet bang hoefden te zijn voor zoiets dergelijks. En toch was ik nog steeds wat wantrouwig, of dit terecht was?

Zoals gezegd speelt dit deel zich af in heet, droog en prachtig Afrika. Het grootse, uitgestrekte gebied van zo\'n 50 km2 waar je zult kunnen spelen bevat stukken jungle, woestijn, moeras en uitgestrekte savanne\'s. Op drukbevolkte steden na, alle soorten uitzichten die je dus in het echt ook op het continent tegen zult komen.
Je bent natuurlijk niet in Afrika om van het uitzicht te genieten, maar je bent hier gekomen met slechts één doel, het uitschakelen van een wapenhandelaar die zichzelf \"The Jackal\" noemt. Deze kerel profiteert van de lange militieoorlogen die in deze buurt aan de gang zijn. Hij levert namelijk wapens aan beide partijen en zorgt ervoor dat de haat tussen de twee groepen blijft bestaan. \"War means business\" in zijn wereld. Dat de Afrikaanse bevolking hier onder lijdt is hun probleem.

Jij bent een huurling die zich staande dient te houden tussen al dit geweld, maar gelukkig is geweld je werk en hobby dus dit zal geen al te groot probleem zijn. Aan het begin van de game krijg je de keuze uit een aantal karakters, welke allemaal hun eigen achtergrond hebben. Deze achtergrond heeft een klein effect op de storyline van de game. Mensen zullen iets anders reageren op elk personage. De andere karakters waar je dus in het begin niet voor kiest komen verder in de game voor als andere huurlingen die je met enige regelmaat tegen zult komen.

Een simpele in- en out missie zal het echter niet worden. Net nadat je op je plaats van bestemming aangekomen bent en je door een lokale taxichauffeur richting je hotel wordt getransporteerd wordt je gebeten door een malaria-mug. Je wordt doodziek en gaat van je stokje. Wanneer je wakker wordt lig je in een ruimte met een kerel die begint te verkondigen hoe geweldig hij wel niet is en dat niemand hem ooit kan \"benaderen\". Je staat, of nouja ligt, oog in oog met je doelwit, The Jackal! Deze vent ziet zichzelf als een untouchable en hij maakt jou dat nog even behoorlijk duidelijk door je in leven te laten, terwijl hij elke kans en reden heeft om je af te maken. Niet veel later bevind je je ineens midden in een gevecht tussen de milities en schiet je jezelf een weg uit het dorpje. Uiteraard zijn de militieleiders niet erg blij met het verlies van hun manschappen en ondanks je drastisch afnemende gezondheid wordt je gerekruteerd om je gedane daden goed te maken.
Gelukkig zijn je medehuurlingen bereid om je te helpen en heb je al snel je malaria enigszins onder controle, zodat je orde op zaken kunt gaan stellen in dit met woede en haat geinfecteerde stukje aarde.

De game ziet er prachtig uit, de landschappen zijn zeer mooi en is realistisch weergegeven. Zo deinst het lange gras zachtjes in de wind heen en weer en buigen wat stuggere planten daadwerkelijk wanneer je er tegenaan loopt. Wanneer je een stuk droog gras in vuur zet dan zal dit zich langzaamaan gaan verspreiden en voor je het weet bevind je jezelf in een grote vlammenzee. Naast de omgevingen is er ook veel aandacht uitgegaan naar het dagverloop. Zo bevat de game een realistische zonsop- en ondergang en zie je ook echt het weer langzaam veranderen van uur tot uur. Van tijd tot tijd zul je ook wat wilde dieren tegenkomen. Zo hing ik rustig aan een hangglider en genoot ik van het uitzicht onder me, maar helaas had ik niet door dat ik recht op een boom af vloog. In een laatste redding gooide ik mijn zweeftuig in een scherpe bocht naar links, raakte ik de takken van de boom nog met de rechterkant, stortte ik neer, en crashte ik zo bovenop een zebra. Het arme beestje heeft dit avontuur overigens niet na kunnen vertellen.