Building & Co: You are the architect!

Bart

Onlangs is Building & Co: You are the architect! (B&C) uitgekomen. Nooit van gehoord? Dat is niet zo vreemd, het is geen grote titel van één van de bekendere uitgevers. Ik had er zelf ook nog niet eerder over gelezen en ben daarom gelijk naar de website van het spel gegaan om te kijken wat voor spel er beoordeeld moest worden. Op die website stond het volgende: \"Building & Co is a revolutionary city builder [...]\". Cool, een SimCity-kloon! Niets is minder waar, na wat verder speurwerk blijkt het namelijk een SimTower-kloon te zijn. Nu is het met simulatiegames altijd lastig om er een oordeel aan te hangen; je moet echt van het genre houden. Sommige van deze games zijn echter zo goed dat ook gamers die minder gecharmeerd zijn van het naspelen van handelingen uit de echte wereld de game leuk vinden. Denk hierbij aan SimCity of Transport Tycoon. Behoort B&C ook tot de bescheiden groep simulatiespellen die jaren na hun release nog steeds kan rekenen op een grote fanbase?

Nadat het schijfje in mijn PC verdween, werd gelijk een minpunt duidelijk: de afwerking. Het autorun-menu verscheen in het Italiaans. De installatie zelf was gelukkig wel in het Engels, net als het spel, maar toch was het slordig. Na de eerste keer opstarten kreeg ik het introfilmpje te zien, waarna het hoofdmenu werd weergegeven. In dat hoofdmenu was het verdacht stil, geen geluidjes of muziekjes, er kwam geen decibel uit mijn speakers. Na een kijkje in het audiomenu werd de oorzaak snel duidelijk: alle geluidsniveaus stonden op nul. Vreemd, maar de oplossing was simpel, schuifjes halverwege zetten ik kreeg een muziekje te horen. Oké, tijd om met de tutorial te starten. Helaas, het spel crashte naar mijn desktop. En zo zijn er wel meer bugs en andere slordigheidjes in de afwerking. Vrachtwagens die dwars door mensen en hijskranen heen rijden. Het Engelse woord \"click\" wordt steevast als \"clic\" gespeld. In de tutorial wordt verteld dat je op de \"approve\"-knop moet klikken, op de knop zelf staat echter \"place\". Het is denk ik wel duidelijk: dit spel is veel te vroeg op de markt gebracht, het is nog lang niet af.

Foutmelding na een crash van het spel

Met die slordigheid zou je wel kunnen leven, als het gecompenseerd wordt door een geweldige gameplay. Maar helaas, ook hier weet het spel niet te overtuigen. Het spel bestaat uit twee gedeeltes: de ontwerpfase en de bouwfase. Voordat je aan een level begint wordt verteld aan welke eisen het gebouw moet voldoen, denk hierbij aan het soort gebouw (appartementen, kantoren, hotel), de luxe, het formaat, het budget, wanneer het gebouw af moet zijn. Daarna ga je het gebouw verdieping voor verdieping ontwerpen. Dit gaat tot in redelijk groot detail. Zo kun je kiezen uit diverse soorten funderingen, je moet bepalen hoe dragende muren gebouwd moeten worden, waar liftschachten komen, hoe diep het gebouw onder de grond moet komen, hoe hoog het gebouw moet worden, of de appartementen vloerverwarming krijgen en ga zo maar door. Elk minuscuul detail kun je wijzigen. Nadat je al je bouwplannen hebt goedgekeurd kun je met de bouw zelf beginnen. Hiervoor moet je personeel inhuren, materieel en materiaal kopen, afvalplaatsen creëren, elektriciteitsaansluitingen regelen, het houdt niet op. Wederom kun je alles tot in detail instellen. Het logistieke proces speelt een belangrijke rol, als je mannen een week moeten wachten op bakstenen zal de bouw vertragen of zelfs stilvallen. Je zal je leveranties dus al van tevoren moeten inplannen en overal rekening mee moeten houden.