LEGO Batman: The Videogame

J (SocialDisorder)

De LEGO-games hebben inmiddels de Star Wars-saga doorlopen, Indiana Jones is ook gelegoficeerd en nu is het de beurt aan de held van Gotham, de donkere ridder, de gemantelde kruisridder: Batman. Deze LEGO-game onderscheidt zich van zijn voorgangers doordat deze op geen van de zes bioscoopfilms is gebaseerd. De ontwikkelaars hebben in plaats daarvan ervoor gekozen om zich te laten inspireren door de comics en de game drie geheel eigen verhaallijnen te geven.

De game is verdeeld over drie hoofdstukken die onafhankelijk van elkaar te spelen zijn: The Riddler\'s Revenge, Power Crazed Penguin en The Joker\'s Return. Elk hoofdstuk is weer onderverdeeld in een aantal elkaar opvolgende missies waarin je steeds één van Batmans vijanden moet verslaan. Deze vijanden variëren van oude bekenden zoals Mr. Freeze en Poison Ivy tot de wat onbekendere vijanden zoals Manbat en Clayface. Natuurlijk kom je niet direct oog in oog te staan met deze uit Arkham ontsnapte geschifte schurken. Je zult je eerst door een level vol vijanden en puzzles heen moeten worstelen. Deze vijanden zijn niet al te moeilijk te verslaan en de puzzels bestaan voornamelijk uit een stapeltje losliggende LEGO-steentjes waar je naast moet gaan staan, de Z-knop in moet drukken en de oplossing van de puzzel wordt voor je gebouwd. Soms zul je links of rechts een schakelaar over moeten halen. De moeilijkheid van deze puzzels is niet dat het regelrechte hersenbrekers zijn, maar eerder dat de oplossing soms verstopt ligt achter andere (onverwoestbare) LEGO-objecten.

De gameplay is verder erg simpel te noemen, niet verrassend voor een game die toch vooral op de wat jongere gamers gericht lijkt te zijn. De controls heb je dan ook vrij snel onder de knie. Het gebruik van de Wiimote is handige toevoeging, aangezien je door de B-knop ingedrukt te houden in Batarang-modus komt. Met de Wiimote wijs je dan aan wat je stuk wilt hebben en door de B-knop los te laten vliegt de Batarang over het scherm lang alle door jou aangewezen voorwerpen. Doordat de game automatisch een doelwit selecteert wanneer je er overheen gaat je met je aanwijs-icoon kan het zijn dat je doelwitten selecteert die je (nog) niet stuk had willen maken, maar dit is geen gigantisch probleem aangezien LEGO-voorwerpen altijd muntjes opleveren en muntjes weer bepalen in hoeverre je een level hebt uitgespeeld.

Als je een hoofdstuk hebt uitgespeeld, biedt de game je de kans om hetzelfde hoofdstuk nog een keer te spelen, maar dit keer vanuit het perspectief van de schurken. Een erg leuke toevoeging die de levensduur van de game behoorlijk oprekt zonder dat het als een kunstgreep voelt. Je speelt namelijk niet dezelfde levels opnieuw, maar echt het verhaal van de schurken. De gameplay is bijna hetzelfde als wanneer je als Batman of Robin speelt, alleen heb je geen beschikking over de Batarang. In plaats daarvan heeft elke schurk de beschikking over bepaalde eigenschappen. Zo kan Clayface zware objecten verslepen en weg gooien en kan de Riddler sommige personages besturen door middel van \"mindcontrol\".

De simpele gameplay zorgt er wel voor dat de game weinig uitdaging biedt voor de wat volwassener gamer. De (soms flauwe) humor weet de game toch nog interessant te maken voor de oudere broers en zussen van de doelgroep, maar niet genoeg om de game uren achtereen te spelen. Aan de andere kant maakt het de game wel ideaal voor die gamesessies die je even tussendoor wilt doen, bijvoorbeeld om de tijd te doden tot je naar je werk of school moet.
Naast de eerder genoemde originele verhaallijn verschilt de game gelukkig nog meer van zijn LEGO-voorgangers. Er zijn gameplay-elementen toegevoegd aan de game die specifiek uit het Batman-universum komen, zoals met behulp van de Batarang en wat touw omhoog klimmen, over een gespannen touw lopen en Batsuits. Zowel Batman als Robin komen tijdens het in elkaar rossen van schurken namelijk Batuitpods tegen, die je soms zelf in elkaar zal moeten zetten. Hiermee verandert Batman of Robin, afhankelijk wiens embleem er op de pod staat, van uitrusting waarmee hij weer nieuwe mogelijkheden krijgt. Denk hierbij aan magneetschoenen waarmee je tegen metalen muren kunt oplopen of een vuurwerend pakwaarmee je bloedverziekend hete LEGO-blokjes kunt beetpakken.
Behalve in je eentje kun je ook samen met een vriend(in) de straten van Gotham veiliger maken. Het maakt de game wel wat makkelijker dan het al is, maar samen een stelletje schurken in elkaar meppen is een stuk leuker dan in je eentje.

Grafisch is LEGO Batman dik in orde. Goed, het is geen grafisch hoogstandje als Super Mario Galaxy, maar aangezien je hier in een LEGO-wereld speelt hoeft dat ook helemaal niet. De game zet deze wereld overtuigend neer, zonder dat er framedrops voorkomen. Tijdens het spelen zijn de helden makkelijk van elkaar en de vijanden te onderscheiden, ook een pluspunt in de grafische afdeling. De cutscenes zijn ook ontzettend leuk in elkaar gezet en ook de flauwe humor komt hier ook tot zijn recht.
Met de audio van de game is het helaas wat minder gesteld. Er zijn geen voice-overs, de karakters beperken zich tot wat gekreun en gegrom. Achtergrondmuziek is alleen aanwezig tijdens de cutscenes, waar het ook feilloos aansluit op de beelden. In de game zelf is de muziek echter nergens te bekennen en beperkt de audio zich tot de geluidseffecten die je klappen en LEGO-bouwwerkzaamheden tot gevolg hebben.