Dead Space

Clipse
Je zou het maar hebben: alleen in de ruimte op een verlaten en beschadigd delvingsruimteschip, bloeddorstige aliens van een onbekende oorsprong, geen weg terug en geen hulp die onderweg is.
‘Welcome to Dead Space. ‘

In Dead Space kruip je in de rol van techneut Isaac Clarke. Isaac is met een kleine crew op onderzoek gestuurd vanwege communicatiestilte rondom het allergrootste delvingsruimteschip, de USS Ishimura. Bij het verkennen van het schip is het duidelijk dat er op het schip wat fout is gegaan. Bovenal komt het besef dat jullie niet de enige wezens zijn op het schip. Nadat dat heel duidelijk is geworden, zit er niets anders op dan zo snel mogelijk van het schip af te komen. Het vervelende is alleen, dat het ruimteschip waarmee Isaac en zijn crew kwam, is opgeblazen. Nu er totaal geen andere weg terug is, zul je als Isaac ervoor moeten zorgen dat jullie heelhuids de Ishimura weer aan de praat krijgen en te vluchten. Dit is waar het plot langzaam zal beginnen uit te klappen, want uiteraard is de vraag: ‘Wat is er hier precies gebeurd?’

Gedurende je reis door het reusachtige schip zul je vele aliens ontdekken, de een snel en klein, de ander groot en langzaam enzovoorts, enzovoorts. Om veilig door het schip te komen kun je met je standaard ‘plasma cutter’ in de game wel overal doorheen komen. Dit is jammer genoeg een illusie, de aliens zullen naar je toe blijven komen ongeacht de schade die zij krijgen. Om ze af te maken zul je ze allemaal letterlijk moeten ontleden van hun lichaamsdelen en zolang dat niet het geval is zullen ze op je af blijven komen. Als je bijvoorbeeld hun hoofd eraf schiet gaan ze als een gek in de rondte slaan, als je de benen eraf schiet kruipen ze naar je toe en als je een arm eraf schiet zullen ze het moeten doen met hun andere arm en desnoods met hun tanden. De aliens zullen werkelijk alles doen om ervoor te zorgen dat jij het niet zult overleven en dat doen ze op verscheidene en slimme manieren. Zo zullen enkelen via schachten proberen te ontsnappen, waardoor je de illusie krijgt dat ze vluchten, maar ondertussen zijn ze eigenlijk bezig om je via een andere schacht aan te vallen. Door deze unieke elementen in gameplay, vooral in het horrorgenre, geeft de game een enge en vooral gevaarlijke sfeer af waarbij je altijd goed moet letten op je omgeving.

Om die gevaarlijke sfeer te versterken krijgt Dead Space hulp van mooie graphics en vooral goede belichting. De zwaailichten, lampen en andere apparaten geven de sfeer dat extra zetje in de duisternis, zeker als er gespeeld wordt met de lichten en schaduwen. Naast graphics, is ook geluid cruciaal in een horrorgame. Zo zul je in Dead Space vooral met 5.1 systemen en in het donker echt het gevoel krijgen dat er iets in je buurt is. Aliens zul je horen schreeuwen, lopen, knarsen, mensen zul je horen schreeuwen, lampen zullen knetteren enzovoorts. Het is alleen de vraag vooral met een 5.1 systeem, waar komt het geluid vandaan? Dit is vooral het geval, zodra je even buiten de Ishimura stapt, want waar geen is lucht, is geen geluid. Je zult dus constant om je heen moeten kijken, want je weet maar nooit waar een van die monsters vandaan kan komen. Dit alles maakt de game zeer sterk als horror-game.

Wat enkelen zullen vergelijken met Dead Space is Resident Evil 4. Dead Space is namelijk ook 3rd person horror, maar biedt naast het schieten ook enkele RPG-elementen als het verbeteren van je ruimtepak en wapens. Daarnaast is het item-menu in Dead Space volledig in-game in de vorm van een geprojecteerd scherm, waardoor je dus geen moment pauze zult krijgen als je wordt aangevallen. Dit geldt ook voor de gesprekken die de crewleden met je houden. Wapens en items kun je kopen in een van de shops op het schip. Geld verzamel je onder andere door kratten open te breken en de lijken van monsters te doorzoeken. Dit geldt ook voor items en munitie voor je wapens.

In de meeste games heb je naast de standaard ‘primary’ weapons ook secondary weapons, in Dead Space heb je Kinesis en Stasis. Deze twee beïnvloeden zowel organische als metalen materialen. Kinesis laat je lichte en zware objecten oppakken en werpen en Stasis laat je een bepaald object tijdelijk vertragen, denk maar aan op hol geslagen deuren of hele snelle monsters. Stasis en Kinesis moeten uiteraard ook net als je gewone wapens om de zoveel tijd worden bijgevuld. Daarnaast heeft Dead Space nog een extra handigheidje. Mocht je namelijk even de weg niet meer weten, dan verschijnt er met een druk op je controller een lijn op de grond die je de juiste directie aangeeft. Dit hoef je uiteraard niet te gebruiken, maar het is een handige feature voor de mensen die snel verdwalen. Enkelen zullen denken dat deze functie de duur van de game zal beïnvloeden, maar anderen zullen daar weer anders over denken. De game is op een gemiddeld tempo al onder negen uur uit te spelen en is daardoor niet een van de langste games.